În ultimele două săptămâni, inspectorii Consiliului de Monitorizare au făcut vizite de follow-up la trei dintre centrele destinate persoanelor cu dizabilităţi. Aceste au fost făcute la o diferenţă de 3-4 luni faţă de monitorizarea iniţială, iar scopul a fost acela de urmări gradul de implementare a recomandărilor curpinse în raportul de vizită. Cu toate că legea defineşte şi permite vizitele de follow-up, este pentru prima dată când inspectorii Consiliului de Monitorizare revin să vadă dacă şefii de centre au început demersurile pentru a îndrepta ceea ce este în neregulă.
“Este adevărat, avem bani foarte, foarte puţini şi lucrăm în prezent doar cu 7 inspectori de monitorizare. Ştiu că trebuie să ajungem la 900 de centre, dar este clar că în actuala formulă acest lucru este imposibil. Ceea ce vreau să fie posibil însă, este ca vizitele de monitorizare pe care le facem să conteze atât pentru beneficiari cât şi pentru noi, ca ţară.” – Dr. Emanuel Gabriel Botnariu, preşedinte Consiliu de Monitorizare
Unul dintre cele mai mari centre din ţară este de departe Centrul de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică Sasca Mică – Casa Oskar şi Casa Erika, comuna Cornu Luncii, judeţul Suceava. Deşi legislaţia actuală prevede ca într-un centru să fie cel mult 50 de beneficiari, la Sasca Mică sunt 327. Condiţiile mizere pe care Consiliul de Monitorizare le-a sesizat în acest centru au dus la retragerea licenţei de funcţionare. Prin urmare, activitatea se desfăşoară în baza planului de restructurare care a fost trimis spre aprobare la DGASPC şi ulterior la ANDPDCA, pe 16 septembrie. Până în prezent însă, acesta nu a fost aprobat.
“Faptul că a trecut deja o lună şi jumătate fără ca acest plan de restructurare să fie aprobat, în condiţiile în care vorbim despre un centru atât de mare, cred că ar trebui să ridice şi celorlalte autorităţi semne de întrebare. Dacă sunt şefi de centre bine intenţionaţi dar care nu au un model de bune practici, atunci haideţi să îi ajutăm, să îi îndrumăm, să le spunem ce trebuie să facă şi cum este bine să facă. Ştiu cum funcţionează instituţiile publice, de stat, dar mai ştiu că ţine de noi să facem lucrurile altfel. De exemplu, legea permite inspectorilor Consiliului de Monitorizare să facă raportul de vizită în 30 de zile. Când am preluat această instituţie însă, prin regulament intern, am redus această perioadă la 3, maximum 5 zile, pentru că nu se poate ca beneficiarii din aceste centre să stea în condiţii inumane în timp ce noi bem 50 de cafele până scriem 10 rânduri sau punem o ştampilă.” - Dr. Emanuel Gabriel Botnariu, preşedinte Consiliu de Monitorizare
După prima vizită de monitorizare, inspectorii Consiliului de Monitorizare au sesizat foarte multe nereguli din care au rezultat 36 de recomandări. Dintre acestea, la data vizitei de follow-up 26 au fost deja implementate iar cele mai multe dintre celelalte recomandări erau deja în curs de implementare.
“Centrul de la Sasca Mică este un exemplu clar că atunci când se vrea, se poate. În mai puţin de trei luni, noul şef de centru a schimbat radical condiţiile în care trăiesc acei beneficiari: pereţi zugrăviţi, lenjerii, saltele şi pături noi, covoare noi, grupurile sanitare complet renovate. Am observat şi faptul că este o persoană cu viziune pe termen lung şi cu strategii conturate pe calitatea vieţii beneficiarilor. A obţinut finanţări care vor asigura funcţionarea unui post de radio la nivel de centru şi a adus parteneriate noi prin care a dotat centrul cu fotolii rulante pentru beneficiari.” – Monica Dumitrescu, inspector de monitorizare, Consiliul de Monitorizare
La Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Olteni, comuna Olteni, judeţul Teleorman, atât licenţa de funcţionare cât şi autorizaţia sanitară de funcţionare au fost retrase în urma sesizărilor făcute de inspectorii Consiliului de Monitorizare. Cu toate că şeful de centru a început demersurile pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii persoanelor cu dizabilităţi, în urma vizitei de follow-up echipa Consiliului de Monitorizare a constatat că sunt multe deficienţe care încă nu au fost remediate. Printre acestea se numără şi încadrarea în muncă a beneficiarilor, includerea în schema de personal a unui post de medic generalist şi a unui post de medic psihiatru, diversificarea serviciilor medicale, precum şi faptul că activităţile de abilitare şi reabilitare nu sunt corelate cu nevoile individuale ale beneficiarilor.
“Ceea ce m-a frapat când am analizat documentele de la CIA Olteni a fost faptul că pentru acest centru am găsit două rapoarte ale inspectorilor AJPIS Teleorman care se contrazic. Este vorba despre un prim raport din data de 02 iunie 2021, făcut cu mai puţin de două săptămâni înainte de vizita noastră acolo şi un al doilea raport, din data de 29 iunie, adică la aproape două săptămâni după vizita noastră. În primul raport inspectorii AJPIS au acordat centrului 81 de puncte din maximul de 83 posibile, ceea ce înseamnă că erau îndeplinite toate standardele necesare pentru un trai decent. Cel de-al doilea raport însă, făcut în urma sesizărilor noastre, arată realitatea pe care şi noi, echipa Consiliului de Monitorizare, am constatat-o şi semnalat-o.” – Gloria Ionescu, şef Serviciul de Monitorizare, Consiliul de Monitorizare
“Întrebarea mea este: ce s-a întâmplat cu cei doi inspectori de la AJPIS în timpul primei vizite de control? Au fost acolo şi au considerat că acele condiţii erau ideale? Sau au făcut controlul din birou şi au acordat punctajele din pix fără să ştie măcar unde este centrul? Clar este un lucru: am înţeles cum este posibil ca aceste centre ale groazei şi terorii să funcţioneze de ani de zile fără ca nimeni să-i deranjeze.” - Dr. Emanuel Gabriel Botnariu, preşedinte Consiliu de Monitorizare
Vizita de follow-up desfăşurată la Centrul de Abilitare şi Reabilitare pentru Persoane Adulte cu Dizabilităţi Tântava, comuna Grădinari, sat Tântava, jud. Giurgiu a scos la iveală condiţii de viaţă inumane: gândaci în dormitoarele beneficiarilor, pereţi cu urme vizibile de murdărie, cu igrasie, mucegai, infiltraţii, cu tencuiala exfoliată, saltelele într-o stare avansată de degradare şi cu urme de murdărie şi mucegai, bateriile chiuvetelor şi/sau duşurilor defecte, lipseau capacele de WC, lipseau capacele întrerupătoarelor electrice şi exista risc crescut de electrocutare, becuri nefuncţionale, băi fără sursă de lumină, etc..
“Am găsit acest centru la fel cum l-am lăsat după vizita de monitorizare. Din cele 19 recomandări pe care le-am făcut, a fost implementată una singură. La vizita de follow-up centrul arăta chiar mai rău decât în urmă cu trei luni. Chiar dacă am găsit în centru numeroase solicitări către DGASPC Giurgiu prin care erau explicate nevoile urgente ale beneficiarilor, acestea nu sunt suficiente pentru a le îmbunătăţi viaţa. Condiţia esenţială este ca ele să fie şi aprobate.” - Gloria Ionescu, şef Serviciul de Monitorizare, Consiliul de Monitorizare
În urma acestor vizite de follow-up, echipa Consiliului de Monitorizare a trimis sesizări către ANDPDCA, DGASPC, ANPC, ANPIS, ANSVSA, DSP şi DSV şi va urmări în continuare ce se întâmplă în aceste centre.
__________________________________________
Consiliul de Monitorizare este o autoritate autonomă sub control parlamentar înfiinţată în 2016 pentru a proteja, promova şi monitoriza modul în care drepturile persoanelor cu dizabilităţi aflate în instituţii sunt respectate. Prin drepturi ale persoanelor cu dizabilităţi se întelege drepturile patrimoniale şi nepatrimoniale garantate acestor persoane prin Convenţie şi prin legi speciale.