Merck România lansează astăzi campania naţională de informare „Fără ruşine”, care îşi propune să contribuie la creşterea nivelului de informare şi conştientizare la nivelul populaţiei asupra simptomelor cancerului colorectal şi la deschiderea către discuţii directe cu medicii pentru prevenirea şi diagnosticarea precoce a acestei afecţiuni. Campania îşi propune să abordeze stigma asociată cu această boală, încurajând populaţia să treacă peste orice ruşine şi să vorbească despre simptome cu medicul, pentru a putea primi ajutor medical la timp.
Cancerul colorectal reprezintă o problemă majoră de sănătate publică în România. Conform celor mai recente statistici, acesta este al doilea cel mai frecvent diagnosticat tip de cancer la femei şi al treilea la bărbaţi, cu peste 13.500 de cazuri noi înregistrate anual şi mai mult de 7.000 de decese cauzate de această afecţiune în fiecare an. Este un tip de cancer care poate fi tratat, dacă este depistat în stadii incipiente, însă mulţi români amână o consultaţie[1] şi o discuţie cu medicul. Simptomele cancerului colorectal sunt adesea ignorate sau confundate cu alte afecţiuni digestive, ceea ce poate întârzia diagnosticarea şi tratamentul.
Printre simptomele care ar trebui să determine o vizită la medic[2] se numără disconfortul abdominal persistent, precum crampe, balonare sau senzaţia de prea plin, schimbările în tranzitul intestinal, cum ar fi diareea sau constipaţia frecventă, şi senzaţia de evacuare incompletă. Alte simptome includ sângerări rectale sau prezenţa sângelui în scaun, slăbiciune sau oboseală pronunţată, pierdere involuntară în greutate, greaţă şi vărsături frecvente.
„Este esenţial să eliminăm barierele care îi împiedică pe oameni să vorbească despre simptomele lor. Ruşinea nu ar trebui să stea în calea sănătăţii. Prin campania „Fără ruşine”, dorim să transmitem un mesaj clar: diagnosticarea precoce salvează vieţi. Încurajăm pe toată lumea să discute deschis cu medicul, să recunoască simptomele şi să ia măsuri rapide, care le pot salva viaţa”, a declarat Dr. Oussama Jabri, director general Merck România.
Cancerul colorectal afectează colonul[3] (intestinul gros) sau rectul şi, poate fi tratat, dacă este diagnosticat în stadiu incipient[4], însă în România continuă să fie o cauză principală de deces din cauza depistării târzii. Mortalitatea prin cancer colorectal este în creştere în România, plasându-ne pe locul 10 din 27 la nivelul Uniunii Europene[5].
Site-ul campaniei, cancercolorectal.ro, oferă informaţii detaliate despre boală, simptome, factorii de risc[6], precum şi resurse, pentru a încuraja discuţiile deschise cu medicii şi pentru a facilita accesul la screening. Platforma este gândită ca un spatiu virtual central de informare cu privire la cancerul colorectal şi include un chestionar de simptome care poate contribui la identificarea nevoii de a solicita un consult medical de specialitate. Website-ul include şi detalii despre factorii de risc, identificarea simptomelor şi va fi promovat cu ajutorul unei campanii media digitale, precum şi în cabinetele medicilor din ţară.
[1] Centrul National de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile, Profil de ţară privind cancerul. 2023
[2] Maida M, Macaluso FS, Ianiro G, Mangiola F, Sinagra E, Hold G, et al. Screening of colorectal cancer. 2017;17(12):1131–46
[3] World Health Organisation Fact Sheets. Colorectal cancer
[4] National Cancer Institute’s Surveillance, Epidemiology and End Results (SEER) Program database
[5] Ministerul Sănătăţii. Planul Naţional de Combatere şi Control al Cancerului
[6] Centers for Disease Control and Prevention, Reducing Risk for Colorectal Cancer