Copiii cu diabet zaharat de tip 1 au rezultate similare cu copiii fără diabet la testele de citire şi de matematică, arată un studiu realizat de Universitatea din Aarhus, Danemarca.
Complicaţiile diabetului zaharat de tip 1 au fost asociate în trecut cu unele probleme cognitiv, însă nu toate studiile au asociat diabetul zaharat de tip 1 cu o performanţă şcolară mai scăzută, afirmă cercetătorii, într-o lucrare apărută în publicaţia online ”JAMA”.
Pentru studiul actual, cercetătorii au examinat rezultatele medii la testele de citire şi matematică pentru mai mult de 631.000 de copii din şcolile publice din Danemarca, din clasele 2-8, timp de cinci ani.
Cercetătorii nu au găsit diferenţe semnificative în rezultatelor medii de testare între cei 2.031 copii cu diabet zaharat de tip 1 şi restul elevilor din studiu, informează Reuters.
Copiii din studiu au efectuat teste standardizate de citire şi matematică care au fost marcate între 0 şi 100 puncte.
Elevii cu diabet zaharat de tip 1 sufereau de această boală în medie de 4,5 ani, iar aproximativ două treimi dintre ei utilizau pompe de insulină.
Rezultatul general al testelor obţinut de copiii cu diabet zaharat a fost de 56,56 puncte, comparativ cu 56,11 puncte pentru copiii fără diabet.
La testele de matematică, rezultatul mediu au fost de 56,06 puncte pentru elevii cu diabet şi 55,68 puncte pentru cei fără diabet. Scorul mediu la citire a fost de 56.81 puncte în cazul celor cu diabet şi 56.32 puncte la elevii fără această boală.
Rezultatele testului au fost. totuşi. sub medie în cazul elevilor cu diabet şi cu un control glicemic scăzut. În schimb copiii cu diabet zaharat care au urmat strict tratamentul recomandat au avut rezultate uşor peste medie.
Acest lucru sugerează faptul că un control mai slab al glicemiei, şi nu doar diagnosticul diabetului în sine, ar putea explica problemele cognitive asociate cu boala, susţin cercetătorii.
O limitare a studiului ţine de faptul că elevii nu aveau diabet de mult timp atunci când au fost testaţi, existând posibilitatea ca performanţa şcolară să se înrăutăţească în timp, notează autorii cercetării.