Educaţia superioară poate construi o bază mai puternică pentru funcţia creierului, dar aceasta nu influenţează viteza cu care se poate instala declinul cognitiv odată cu înaintarea în vârstă, arată un nou studiu realizat în Statele Unite.
Studiile anterioare au legat educaţia superioară de o putere cognitivă mai mare şi de capacitatea minţii de a-şi optimiza performanţa, ceea ce ar putea întârzia sau cel puţin încetini apariţia modificărilor notabile ale funcţiei cognitive odată cu vârsta.
Însă noul studiu, care a inclus aproape 3.000 de persoane, arată că educaţia mai bună nu încetineşte declinul cognitiv la bătrâneţe.
”Educaţia nu este un factor determinant al modului în care îmbătrâneşte creierul”, a declarat autorul principal Robert Wilson, de la Alzheimer Center din cadrul Rush University din Chicago, pentru Reuters.
Echipa lui Wilson a folosit date de la 2.899 de bărbaţi şi femei care au participat la două studii pe termen lung din SUA, pentru a evalua contribuţia educaţiei la dezvoltarea puterii cognitive şi viteza de scădere a acesteia odată cu îmbătrânirea.
La începutul studiului, vârsta medie a participanţilor era de 78 de ani, iar membrii grupului aveau, în medie, mai mult de 16 ani de şcoală.
Niciunul nu suferea de demenţă atunci când s-a înscris. Participanţii au făcut teste cognitive anuale timp de opt ani, iar în cazul celor care au decedat pe parcursul cercetării s-a efectuat autopsia creierului.
Cercetătorii au constatat că vârsta mai mică şi nivelul superior de educaţie la momentul iniţial au fost asociate cu un nivel mai ridicat de cunoaştere globală la începutul studiului, iar femeile aveau niveluri de funcţionare cognitivă mai ridicate decât bărbaţii.
Cu toate acestea, pe parcursul cercetării, educaţia nu a putut fi asociată cu încetinirea scăderii ritmului puterii cognitive sau cu un început mai târziu al declinului cognitiv asociat cu demenţa.
Mai mult, declinul rapid al funcţiei cognitive spre sfârşitul vieţii părea să înceapă mai devreme în rândul persoanelor cu niveluri mai înalte de educaţie.
Totuşi, probabilitatea descoperirii unor accidente vasculare cerebrale la studiile de autopsie a creierului este uşor mai redusă la persoanele cu niveluri mai ridicate de educaţie, mai arată studiul.