Reducerea timpului petrecut pe ecrane îmbunătăţeşte sănătatea mintală a copiilor, sugerează un studiu

Reducerea timpului petrecut pe ecrane îmbunătăţeşte sănătatea mintală a copiilor, sugerează un studiu

Oamenii de ştiinţă au constatat într-un nou studiu că reducerea drastică a timpului liber petrecut de copii pe ecrane la doar trei ore pe săptămână poate duce la îmbunătăţiri semnificative ale sănătăţii mintale şi comportamentului acestora în doar două săptămâni.

O nouă cercetare, condusă de dr. Jesper Schmidt-Persson de la Universitatea din Danemarca de Sud, oferă o strategie puternică şi aplicabilă pentru părinţii preocupaţi de sănătatea copiilor lor în lumea din ce in ce mai digitală în care trăim.

Studiul, publicat recent în revista JAMA Network Open, a implicat 89 de familii cu 181 de copii şi adolescenţi cu vârste cuprinse între patru şi 17 ani.

Jumătate dintre aceste familii au fost rugate să limiteze timpul liber petrecut pe ecrane la maximum trei ore pe săptămână, pe persoană - o reducere drastică faţă de media de şapte până la opt ore pe zi pe care mulţi copii o petrec în mod obişnuit pe ecrane pentru divertisment.

Rezultatele au fost remarcabile. După doar două săptămâni (14 zile) de la acest regim de reducere a timpului petrecut pe ecran, copiii din grupul de intervenţie au prezentat îmbunătăţiri semnificative în ceea ce priveşte comportamentul lor general şi sănătatea emoţională.

Folosind un instrument de evaluare standardizat numit Chestionarul privind punctele forte şi dificultăţile (SDQ), cercetătorii au constatat că aceşti copii au înregistrat o scădere a dificultăţilor comportamentale echivalentă cu trecerea de la categoria „limită" la categoria „normală".

Această îmbunătăţire rapidă şi substanţială este deosebit de izbitoare având în vedere durata scurtă a studiului.

Constatările sugerează că, şi o perioadă scurtă de reducere a timpului petrecut în faţa ecranului poate avea beneficii măsurabile pentru sănătatea mintală a copiilor.

Cele mai notabile îmbunătăţiri au fost observate în ceea ce priveşte simptomele de internalizare - cele legate de problemele emoţionale şi dificultăţile cu colegii - şi în comportamentul prosocial, care implică atenţia şi ajutorul faţă de ceilalţi.

Constatările indică faptul că reducerea timpului petrecut în faţa ecranului îi poate ajuta pe copii să îşi proceseze mai bine emoţiile şi să îşi îmbunătăţească interacţiunile sociale.

Dr. Schmidt-Persson subliniază faptul că limita de trei ore se aplică în mod specific timpului petrecut pe ecran în timpul liber, fără a include utilizarea ecranului necesară pentru şcoală sau teme. Această distincţie este esenţială, deoarece se concentrează pe moderarea utilizării ecranului în timpul liber, mai degrabă decât pe eliminarea întregului timp petrecut pe ecran.

Concluziile studiului sunt deosebit de relevante în peisajul digital actual, în care timpul petrecut de copii pe ecran a atins niveluri fără precedent, spun specialiştii.

Studii recente indică faptul că mulţi copii şi adolescenţi petrec între şapte şi opt ore pe zi pe ecrane doar pentru divertisment, fără a include timpul petrecut pe ecrane în scopuri educaţionale.

În timp ce, cercetările anterioare au sugerat o legătură între timpul excesiv petrecut pe ecran şi sănătatea mintală precară, acest studiu este unul dintre primele care demonstrează o relaţie cauzală fiind unul controlat şi randomizat.

Viteza şi amploarea îmbunătăţirilor observate oferă dovezi convingătoare pentru beneficiile potenţiale ale reducerii timpului petrecut în faţa ecranului.

Cercetătorii avertizează însă că aceste rezultate nu trebuie să fie interpretate ca un apel la eliminarea completă a utilizării ecranului. În schimb, ei pledează pentru o abordare mai echilibrată, în care familiile stabilesc limite rezonabile şi se angajează împreună în activităţi alternative.

Pentru părinţii care caută modalităţi practice de a sprijini sănătatea mintală a copiilor lor, acest studiu oferă un obiectiv clar şi realizabil: nu mai mult de trei ore de timp liber pe ecran pe săptămână.

Deşi acest lucru poate părea o provocare în lumea noastră dominată de digital, beneficiile potenţiale - o mai bună sănătate emoţională, relaţii mai bune cu colegii şi un comportament prosocial sporit - îl fac un efort care merită.

Pe măsură ce navigăm prin complexitatea creşterii copiilor în era digitală, această cercetare oferă o rază de speranţă, sugerând că, printr-un efort concertat pentru a reduce timpul petrecut în faţa ecranului, chiar şi pentru o perioadă scurtă, se pot observa îmbunătăţiri semnificative în ceea ce priveşte sănătatea mintală şi dezvoltarea socială a copiilor.

Constatările studiului deschid noi căi pentru cercetări viitoare, inclusiv investigaţii privind efectele pe termen lung ale reducerii susţinute a timpului petrecut în faţa ecranului şi dezvoltarea de strategii practice pentru a ajuta familiile să obţină şi să menţină obiceiuri digitale mai sănătoase.

Într-o lume în care dispozitivele digitale sunt din ce în ce mai omniprezente, această cercetare ne reaminteşte puternic importanţa menţinerii unui echilibru. Prin limitarea conştientă a timpului petrecut în faţa ecranului la doar 3 ore pe săptămână, familiile pot fi capabile să obţină beneficii semnificative pentru bunăstarea copiilor lor într-un timp surprinzător de scurt.

Acest studiu oferă dovezi solide că reducerea timpului petrecut pe ecran în timpul liber la doar 3 ore pe săptămână poate îmbunătăţi rapid sănătatea mintală a copiilor.

Constatările sugerează că utilizarea excesivă a ecranului poate înlocui interacţiunile sociale importante şi activităţile care susţin bunăstarea emoţională.

Deşi sunt necesare mai multe cercetări privind efectele pe termen lung, acest studiu evidenţiază potenţialul intervenţiilor simple, pe termen scurt, pentru a sprijini sănătatea mintală a copiilor într-o lume digitală.

viewscnt