Consultaţiile medicale în asistenţa medicală primară şi ambulatoriul de specialitate clinic pot fi acordate la distanţă pe durata stării de urgenţă,, folosind orice mijloace de comunicare, prevede decretul privind prelungirea stării de urgenţă emis marţi de preşedintele Klaus Iohannis.
Noul decret menţine, cu mici modificări, prevederea din primul decret, semnat în 16 martie, potrivit căruia în structurile Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii, în unităţile sanitare şi în serviciile de asistenţă socială se poate angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical, personal auxiliar, farmacişti, personal de laborator şi alte categorii de personal contractual necesare.
De asemenea, actele normative cu valabilitate până la data de 14 aprilie 2020, care privesc acordarea serviciilor medicale, inclusiv îngrijirilor la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum şi a celor privind programele naţionale de sănătate - preventive şi curative îşi prelungesc aplicabilitatea pe durata stării de urgenţă.
Decretul menţine prevederea că, pe perioada stării de urgenţă, pentru neîndeplinirea atribuţiilor de serviciu, pot fi suspendaţi din funcţiile de conducere conducătorii unităţilor sanitare, direcţiilor de sănătate publică, caselor de asigurări de sănătate, serviciilor de ambulanţă, precum şi autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul asistenţei şi protecţiei sociale, indiferent de statutul lor.
"Pe durata stării de urgenţă se pot introduce reglementări specifice acestei perioade privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, respectiv pentru certificatele de concediu medical de care beneficiază persoanele asigurate în această perioadă, pentru a evita, pe cât posibil, deplasarea persoanelor şi contactul direct între persoane, în vederea prevenirii răspândirii infecţiei cu Covid-19", prevede decretul.
De asemenea, pe durata stării de urgenţă, managementul unităţilor sanitare publice civile poate fi asigurat de către personal detaşat din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale - o măsură care nu era prevăzută explicit în primul decret de instituire a stării de urgenţă, chiar dacă a fost deja aplicată la trei spitale publice judeţene - cele din Suceava, Deva şi Focşani.
360medical.ro vă prezintă în continuare lista tuturor măsurilor incluse în decret care vizează domeniul Sănătăţii:
Art. 25. În structurile Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii şi unităţile subordonate, în unităţile sanitare şi în serviciile de asistenţă socială, pentru suplimentarea personalului implicat direct în activităţi destinate prevenirii şi combaterii pandemiei COVID-19 se poate angaja fără concurs, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical, personal auxiliar, farmacişti, personal de laborator şi alte categorii de personal contractual sau funcţionari publici.
Art. 26. Actele normative cu valabilitate până la data de 14 aprilie 2020, care privesc acordarea serviciilor medicale, inclusiv îngrijirilor la domiciliu, a medicamentelor, dispozitivelor medicale, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum şi a celor privind programele naţionale de sănătate – preventive şi curative îşi prelungesc aplicabilitatea pe durata stării de urgenţă.
Art. 27. Pe durata stării de urgenţă, din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS) se decontează toate serviciile de dializă efectiv realizate, cu încadrarea în numărul de bolnavi prevăzut la nivel naţional.
Art. 28. Pe durata stării de urgenţă, serviciile de ambulanţă private efectuează şi alte servicii în afara celor contractate cu casele de asigurări de sănătate, care se suportă din bugetul FNUASS. Casele de asigurări de sănătate decontează întreaga activitate a serviciilor de ambulanţă private, la nivelul indicatorilor realizaţi.
Art. 29. Pentru unităţile sanitare cu paturi care furnizează servicii medicale spitaliceşti, în regim de spitalizare continuă sau de zi, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, decontarea sumelor contractate din bugetul FNUASS sau bugetul Ministerului Sănătăţii se realizează la nivelul valorii de contract indiferent de activitatea realizată sau, după caz, la nivelul activităţii efectiv realizate în condiţiile în care acesta depăşeşte nivelul contractat, fără a mai fi necesară o regularizare a trimestrului II.
Art. 30. Consultaţiile medicale acordate în asistenţa medicală primară şi ambulatoriul de specialitate clinic, inclusiv pentru unele servicii conexe necesare actului medical, realizate pe durata stării de urgenţă, pot fi acordate şi la distanţă utilizând orice mijloace de comunicare.
Art. 31. În cazul achiziţiei de medicamente de către unităţile sanitare pentru tratarea pacienţilor cu COVID-19, preţurile medicamentelor pot depăşi preţurile maximale aprobate de Ministerul Sănătăţii.
Art. 32. Pe durata stării de urgenţă, pentru neîndeplinirea atribuţiilor de serviciu, pot fi suspendate/demise din funcţii, persoanele cu funcţii de conducere din cadrul Ministerului Sănătăţii sau din unităţile cu personalitate juridică aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătăţii, precum şi din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul asistenţei şi protecţiei sociale, indiferent de statutul lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate să exercite temporar aceste funcţii să fie funcţionari publici.
Art. 33. Pe durata stării de urgenţă se pot realiza transferuri între bugetul Ministerului Sănătăţii şi bugetul FNUASS, în funcţie de necesităţi.
Art. 34. Influenţele financiare determinate de creşterile salariale pentru personalul medical şi nemedical din unităţile sanitare publice şi cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale se suportă din bugetul FNUASS – titlul VI – Transferuri între unităţi ale administraţiei publice.
Art. 35. Pentru materiale şi prestări de servicii cu caracter medical acordate pe durata stării de urgenţă, sumele angajate şi decontate din bugetul FNUASS nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul II al anului 2020.
Art. 36. (1) Pe durata stării de urgenţă se pot introduce reglementări specifice acestei perioade privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, respectiv pentru certificatele de concediu medical de care beneficiază persoanele asigurate în această perioadă, pentru a evita, pe cât posibil, deplasarea persoanelor şi contactul direct între persoane, în vederea prevenirii răspândirii infecţiei cu COVID-19.
(2) Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate în carantină pentru COVID-19 şi pacienţi diagnosticaţi cu infecţia COVID-19 va fi realizată cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare în bugetul FNUASS la nivelul necesar.
Art. 37. (1) Pe durata stării de urgenţă, modificările de structură din cadrul unităţilor sanitare se vor aviza de către direcţiile de sănătate publică locale în funcţie de necesitaţi.
(2) Pe durata stării de urgenţă, modificările de structură organizatorică în cadrul unităţilor sanitare din reţeaua sanitară proprie a instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională se vor stabili de către direcţiile de specialitate ale acestora şi se aprobă conform reglementărilor interne.
Art. 38. (1) Pe durata stării de urgenţă, managementul unităţilor sanitare publice civile poate fi asigurat de către personal detaşat din cadrul instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale.
(2) Instituţiile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale pot detaşa personal pentru a executa misiuni în interesul Ministerului Sănătăţii, la solicitarea acestuia.
Art. 39. În raport de evoluţia contextului epidemiologic şi a situaţiei operativ sanitare a fiecărui penitenciar – spital din reţeaua sanitară a Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, pe durata stării de urgenţă, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se va putea dispune subordonarea din punct vedere operaţional, a unor penitenciare – spital sau, după caz, structuri ale acestora altor penitenciare – spital în ceea ce priveşte realizarea activităţilor de monitorizare, tratament şi îngrijire a pacienţilor, precum şi transferuri de resurse materiale între penitenciarele – spital.
Art. 40. (1) Pe durata stării de urgenţă, prin ordin al ministrului sănătăţii se stabilesc programele naţionale de sănătate, acţiunile prioritare şi serviciile medicale destinate prevenirii şi combaterii COVID-19, precum şi activităţile prevăzute în programele naţionale care se suspendă sau, după caz, se limitează doar la cele vitale pentru asigurarea stării de sănătate a populaţiei afectate de alte patologii decât COVID-19.
(2) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale, vaccinurile, serurile, reactivii şi consumabilele aferente derulării activităţilor din cadrul programelor naţionale care se suspendă sau se limitează potrivit alin.(1), neutilizate în perioada acestora de valabilitate, se consideră pierderi asociate măsurilor de prevenire şi combatere a infecţiei COVID 19 şi nu constituie prejudiciu.
Art. 41. Se autorizează prescripţiile de tratamente „off-label” în cazul pacienţilor infectaţi cu virusul SARS-CoV-2, după ce aceste tratamente sunt avizate de către comisia de politică a medicamentului din cadrul unităţii sanitare respective.
Art. 42. (1) Asigurarea sumelor necesare pentru achiziţionarea de către direcţiile de sănătate publică de materiale şi echipamente de protecţie necesare în perioada pandemiei se realizează prin alocarea de către Ministerul Sănătăţii, în bugetul direcţiilor de sănătate publică, a sumelor cu această destinaţie, urmând ca achiziţia să se realizeze de către direcţiile de sănătate publică prin achiziţii directe, în condiţiile art.15.
(2) Asigurarea sumelor necesare pentru achiziţionarea de către unităţile sanitare de materiale, echipamente de protecţie şi medicamente necesare în perioada pandemiei se realizează prin alocarea de către Ministerul Sănătăţii în bugetul unităţilor sanitare din subordine a sumelor cu această destinaţie, urmând ca achiziţia să se realizeze prin procedură de achiziţie directă, în condiţiile art.15.
(3) Asigurarea sumelor necesare pentru achiziţionarea de către unităţile sanitare care nu sunt în subordinea Ministerului Sănătăţii, de materiale, echipamente de protecţie şi medicamente necesare în perioada pandemiei se realizează prin alocarea de către ordonatorul principal de credite în bugetul acestor unităţi a sumelor cu această destinaţie, urmând ca achiziţia să se realizeze prin procedură de achiziţie directă, în condiţiile art.15.
(4) Ministerele cu sistem de sănătate propriu pot face achiziţii directe de produse şi servicii, în condiţiile art.15 pentru unităţile sanitare proprii, atât din bugetele ministerelor de resort, cât şi din cele ale unităţilor sanitare.
(5) Pe durata stării de urgenţă pentru asigurarea continuităţii hrănirii deţinuţilor şi igienei individuale corespunzătoare, unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor pot achiziţiona direct, în condiţiile art.15, alimente, articole de curăţenie şi igienă individuală destinate persoanelor private de libertate, cu autorizarea prealabilă a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(6) Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 în rândul efectivelor de deţinuţi şi a personalului din unităţile sistemului penitenciar, pe durata stării de urgenţă, penitenciarele-spital pot achiziţiona direct, pentru unităţile arondate, în condiţiile art.15, materiale şi echipamente necesare prevenirii şi combaterii COVID-19, din fondurile încasate în baza contractelor de prestări servicii medicale, cu autorizarea prealabilă a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Art. 43. Ministerul Apărării Naţionale poate constitui formaţiuni medicale ROL 2, încadrate cu personal medico-sanitar şi auxiliar sanitar şi poate efectua transporturi aeriene de aprovizionare cu materiale sanitare, echipamente, medicamente şi alimente.
Art. 44. (1) Pentru asigurarea mijloacelor necesare combaterii răspândirii infecţiilor cu COVID-19, unităţile de cercetare-dezvoltare din cadrul Ministerului Apărării Naţionale au dreptul de a pune la dispoziţia unităţilor şi instituţiilor din sistemul naţional de cercetare-dezvoltare, precum şi a operatorilor economici, cu titlu gratuit, soluţiile tehnice rezultate din activitatea de cercetare-dezvoltare şi documentaţiile tehnice aflate în administrarea sa.
(2) Bunurile prevăzute la alin. (1) se transmit în vederea dezvoltării tehnologice, fabricării şi comercializării de produse necesare combaterii infecţiilor cu COVID-19.
Art. 45. (1) Prin ordin al ministrului sănătăţii se stabilesc măsurile de sprijinire a persoanelor vulnerabile, definite conform legii, care se află în izolare la domiciliu, ca urmare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19.
(2) Măsurile de sprijin se pun în aplicare de autorităţile administraţiei publice locale.
(3) Cheltuielile necesare se asigură prin transfer între bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, şi bugetele locale.