Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), care asigură finanţarea programelor publice de sănătate din România, a înregistrat un deficit istoric în primele 4 luni din acest an, de 4,4 miliarde lei, în condiţiile în care cheltuielile au continuat să crească în ritm susţinut, arată calculele 360medical.ro pe baza execuţiei bugetare publicate de Ministerul Finanţelor.
Astfel, în perioada ianuarie-aprilie 2021, fondul a înregistrat venituri totale de 12,63 miliarde lei, în creştere cu 1,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2020, în timp ce cheltuielile au urcat cu 11,5%, la 17,03 miliarde lei.
Deficitul FNUASS a fost în primele 4 luni de 4,4 miliarde lei, mai mare cu 55% faţă de cel din ianuarie-aprilie 2020 (2,84 miliarde lei). Practic, veniturile fondului au acoperit, în primul trimestru din 2021, doar 74% din cheltuieli – ceea ce înseamnă că, la 3 lei încasaţi, din fond au fost cheltuiţi 4 lei.
Fondul a fost alimentat în primele 4 luni ale anului în principal din contribuţiile de asigurări de sănătate plătite de asiguraţi şi angajatori, în valoare totală de 11,6 miliarde lei, în creştere cu 12,1% faţă de ianuarie-aprilie 2020.
În schimb, veniturile din taxe (în principal taxa clawback) au scăzut în primele 4 luni din acest an cu 27% faţă de aceeaşi perioadă din 2020, până la 866,4 milioane lei, după plafonarea taxei clawback intrată în vigoare în vara anului trecut.
În 2020, FNUASS a înregistrat anul trecut cheltuieli-record de 45,2 miliarde lei (9,3 miliarde euro), în creştere cu 8,2% faţă de 2019, în condiţiile în care încasările din contribuţii de sănătate au scăzut.
În acelaşi timp, veniturile FNUASS au crescut cu 7,1% în 2020 comparativ cu anul anterior, până la 44,8 miliarde lei, însă creşterea a fost generată aproape exclusiv din subvenţii din bugetul de stat aprobate de guvern.
Astfel, în 2020, subvenţiile primite de FNUASS de la bugetul de stat au însumat 9,28 miliarde lei (1,92 miliarde euro), cu 63% mai mari decât cele din anul precedent (5,69 miliarde lei).
FNUASS este alimentat în principal din contribuţiile de asigurări de sănătate ale angajaţilor din România şi asigură finanţarea programele de sănătate din România. Dacă apar deficite, acestea sunt acoperite prin transferuri de la bugetul de stat.