Tinerii din România cu vârsta cuprinsă între 18 şi 28 de ani sunt cei mai afectaţi de depresie şi efectele stresului pandemic, relevă un sondaj realizat telefonic de depreHUB.
Astfel, efectele crizei Covid-19 şi ale tulburărilor de stres post-pandemic au dus la o escaladare a simptomelor de depresie şi anxietate la români, cu precădere în rândul populaţiei tinere.
Potrivit datelor obţinute în urma apelurilor înregistrate în helpline-ul depreHUB, în 2021 tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 28 de ani au avut cea mai mare nevoie de suport psiho-emoţional (44,4% dintre apelanţi) pentru că se simţeau deprimaţi (33,3%), anxioşi (27,8%) sau panicaţi (11,1 %), se confruntau cu dependenţe (5,6%) sau ideaţie suicidară (5,6%).
De la începutul anului, numai Serviciul de urgenţă 112 a redirecţionat în helpline 158 de persoane cu gânduri suicidare, în urma parteneriatului dintre STS şi depreHUB.
Cei mai vulnerabili în faţa anxietăţii şi atacurilor de panică au fost însă adolescenţii cu vârste cuprinse între 13 şi 18 ani. Peste 60% dintre adolescenţii care au apelat teenline-ul depreHUB în 2021, au avut nevoie de suport psiho-emoţional pentru anxietate şi atacuri de panică generate de stresul post-pandemic.
“Online-ul, izolarea socială, pierderea contactului cu realitatea şcolară fac din tinerii noştri cea mai vulnerabilă populaţie. Tinerii a căror educaţie este întreruptă au şanse aproape de două ori mai mari să sufere de anxietate sau depresie faţă de cei care nu au avut astfel de perturbări”, afirmă preşedintele Asociaţiei Happy Minds, psihologul Yolanda Creţescu.
"Instalarea stresului post-trauamtic, anxietatea şi depresia au dus deja la creşterea numărului de adolescenţi în dezechilibru emoţional, ceea ce face ca numărul de psihologi şi psihiatri să fie insuficient. Este evident că traversăm o adevărată criză emoţională în rândul tinerilor şi că sunt necesare campanii şi măsuri naţionale de prevenţie şi intervenţie în sănătate mintală", a completat psihologul.
Asociaţia Happy Minds, prin proiectul depreHUB, s-a alăturat iniţiativei Metrorex privind descurajarea tentativelor de suicid de la metrou şi au lansat împreună campania de prevenţie “Călătoria continuă. Alege viaţa!”.
Prin intermediul campaniei, depreHUB asigură gratuit, 24/7, suportul psiho-emoţional pentru clienţii Metrorex, prin două linii telefonice de suport.
Asociaţia Happy Minds a lansat depreHUB în urmă cu doi ani. În prezent, depreHUB derulează două campanii sociale: „teensUP workshops”, finanţată de Telus International România, prin intermediul căreia 100 de adolescenţi vor beneficia de 4 ateliere de dezvoltare personală, şi „Transformăm lacrimile în zâmbete”, 1.000 sesiuni de terapie gratuită pentru persoanele defavorizate, finanţată de Kaufland Romania.
360medical a organizat joi evenimentul online "MENTAL HEALTH360", tema principală fiind bolile mintale, cu punerea în context a situaţiei actuale a pacienţilor cu depresie, anxietate, psihoze din România, a opţiunilor farmaco-terapeutice şi a problemelor legate de iniţierea tratamentului în condiţiile pandemiei actuale.