Pandemia de Covid-19 a avut un impact sensibil asupra furnizorilor de servicii medicale private din România. Cu toate acestea, serviciile private de sănătate rămân atractive pentru investiţii, având un potenţial ridicat de creştere, spun jucătorii din domeniu.
Furnizorii privaţi de servicii medicale au înregistrat creşteri semnificative ale activităţii în ultimii ani, cu două cifre, pe fondul creşterii puterii de cumpărare şi a interesului unui număr tot mai mare de persoane din clasa medie pentru serviciilor de îngrijire furnizate.
În plus, ultimii ani au adus o creştere sensibilă a numărului de achiziţii şi fuziuni, o situaţie firească după ani de creştere accelerată. Tendinţa, chiar dacă afectată de pandemie, rămâne de interes ridicat pentru investiţii în domeniu, potrivit jucătorilor din piaţă.
"Piaţa de servicii medicale din România a atras dintotdeauna atenţia fondurilor private equity, dar şi a investitorilor pe piaţa de capital. A devenit acum, însă, şi mai interesantă datorită demersurilor constante de specializare a pieţei medicale şi a apariţiei unor jucători importanţi de nişă, actuali sau potenţiali lideri pe segmentul lor", a declarat pentru 360medical.ro Andrei Gemeneanu, managing partner la Morphosis Capital, un fond românesc de private equity foarte activ pe această piaţă în ultima perioadă.
În septembrie 2020, Morphosis Capital a cumpărat reţeaua de clinici medicale Medima Health din Bucureşti, specializată în imagistică şi radiologie. În urma tranzacţiei, Morphosis a preluat pachetul majoritar în Medima Health de la prof. univ. dr. Gheorghe Iana şi de la managerul Vlad Ardeleanu, coacţionari ai centrului, şi a format un parteneriat strategic cu aceştia.
Ulterior, fondul a investit în Clinicile Dentare Dr. Leahu, liderul pieţei de stomatologie în România din punct de vedere al numărului de scaune.
POTENŢIAL RIDICAT
Investiţiile în piaţa serviciilor medicale sunt un domeniu aparte, care necesită o bună studiere a sectorului. Cu toate acestea, mai ales în state cu un ritm ridicat de dezvoltare precum România, potenţialul este uriaş.
Astfel, studiile realizate la nivel global arată că cele mai importante priorităţi viitoare pentru venitul disponibil al consumatorilor sunt investiţiile în zona medicală şi de well-being, o tendinţă pe care actuala pandemie Covid-19 o poate accelera.
"România se află încă printre ultimele ţări din UE din punct de vedere al consumului per capita, cu 42% sub media europeană în ceea ce priveşte orice tip de servicii medicale, fie că vorbim despre radiologie, stomatologie sau altele, iar incidenţa bolilor grave care pun în pericol viaţa oamenilor rămâne foarte mare. Astfel, noi nu vedem doar o oportunitate aici, ci şi o datorie de a investi şi de a contribui astfel la rezolvarea acestei discrepanţe", a menţionat Andrei Gemeneanu.
"Am auzit în trecut opinii ale altor investitori activi în sectorul sănătăţii, conform cărora poate fi dificil să lucrezi cu medicii. Experienţa noastră e însă pozitivă, poate şi pentru că am căutat parteneri în medici, care reuşesc să abordeze provocările atât din perspectiva medicală - în concordanţă cu jurământul profesiei lor - cât şi din perspectiva antreprenorială", a completat managerul.
Investitorii avertizează, totuşi, că un furnizor de servicii private de sănătate trebuie să îndeplinească anumite condiţii pentru a deveni atractiv pentru investitori.
"Credem că, pentru a avea un impact real asupra societăţii, companiile din sectorul medical trebuie să fie sau să aibă capacitatea de a deveni scalabile. Doar aşa avem ocazia să democratizăm accesul la servicii medicale de calitate şi la preţuri convenabile pentru populaţia generală", a mai spus managerul Morphosis Capital.
Antreprenorii din domeniul serviciilor medicale private trebuie să înţeleagă, de asemenea, că investitorii de tip private equity fac astfel de investiţii pentru a creşte afacerea şi a obţine un câştig, investiţiile fiind, în general, pentru câţiva ani.
În cazul Morphosis, de exemplu, perspectiva de "exit" este gândită la patru sau cinci ani de la investiţia iniţială. "Cu toate acestea, ne permitem flexibilitate în ceea ce priveşte programarea unui exit pentru a ne asigura că strategia iniţială a fost implementată şi planul de business a fost livrat", arată Andrei Gemeneanu
IMPACTUL PANDEMIEI
Pandemia de Covid-19 a afectat activitatea multor furnizări privaţi de servicii de sănătate, ca urmare atât a restricţiilor introduse de autorităţi, cât şi a temerilor pacienţilor, care au amânat sau renunţat la multe servicii de sănătate de temă de a nu se infecta.
Unul dintre efecte a fost reducerea investiţiilor, cel puţin pe termen scurt, şi a planurilor de extindere. Grupul suedez de servicii medicale Medicover, cu o prezenţă extinsă pe piaţa Românească, a redus investiţiile chiar la debutul pandemiei, pentru a face faţă situaţiei.
Totuşi, impactul a fost diferit de la sector la sector, printre cele mai afectate domenii fiind cel al serviciilor stomatologice.
"S-a resimţit o scădere semnificativă la nivelul întregii industrii, generată mai ales de măsurile guvernamentale din primăvara acestui an: închiderea cabinetelor stomatologice în perioada stării de urgenţă a determinat pierderi de 20-30% în piaţă", a declarat Ionuţ Leahu, medic stomatologi şi fondator al reţelei de clinici dentare Dr. Leahu, pentru 360medical.ro.
"Noi ne-am asumat să asigurăm serviciile de urgenţă pe parcursul celor două luni, însă am resimţit, chiar şi aşa, limitarea activităţii – am fost nevoiţi să susţinem costuri operaţionale fără sa avem încasări şi pierderile s-au ridicat la 800.000 de euro", a completat antreprenorul.
Estimările din piaţă arată că măsurile din prima jumătate a anului asupra celor mai importanţă 35 de jucători din piaţa stomatologică din România, care acoperă aproape jumătate din veniturile din industrie, au avut un impact semnificativ, generând o scădere cumulată de peste 22% a cifrei de afaceri.
Clinicile stomatologice au fost afectate şi de creşterea costurilor, mai ales în prima parte a pandemiei.
"La firul ierbii, debutul pandemiei a însemnat creşterea substanţială a costurilor cu materialele de protecţie, chiar şi cu 300% în ce priveşte măştile şi mănuşile de protecţie. În momentul în care s-au introdus măsurile suplimentare de dezinfectare a cabinetelor, le-a redus aproape la jumătate timpul de lucru, ceea ce a avariat serios încasările", a menţionat Ionuţ Leahu.
Efectul a fost, însă, diferit asupra cabinetelor în funcţie de dimensiunea lor, cele mai afectate fiind cele mai mici, cu capacitate mai redusă de adaptare la noile măsuri.
"Din fericire, noi am deschis în reţea clinici care ai între opt şi 12 cabinete, deci medicii n-au fost nevoiţi să aştepte câte o jumătate de oră, cel puţin, între programări, ci s-au putut muta dintr-un cabinet în altul", a mai spus Ionuţ Leahu.
ESTIMĂRI PENTRU VIITOR: INOVAŢIE ŞI CONSOLIDARE
Pe termen scurt, furnizorii privaţi de servicii de sănătate au optat pentru strategii de adaptare la noua situaţie, prin lansarea de servicii ţintite.
Medicover a dezvoltat un nou serviciu, numit MediCall, prin care oferă pacienţilor întâlniri video cu medici pentru opinii specializate, în timp ce Sanador a lansat platforma Dr. Sanador- Consultaţii Medicale Online, ce permite o interacţiune virtuală live cu medicii săi în contextul măsurilor de securitate anunţate de autorităţi pentru populaţia României.
Pe termen mai lung, inovaţia şi investiţiile în medici şi în tehnologie medicală ar putea, însă, să fie pariul câştigător, pe o piaţă cu o concurenţă în creştere.
Medicii de la Spitalul Clinic Sanador, de exemplu, au fînceput să efectueze în 2020 intervenţii urologice avansate cu ajutorul sistemului da Vinci Xi, incluzând mai multe nefrectomii parţiale şi prostatectomii radicale. Astfel de investiţii vor continua, pe măsură ce concurenţa între furnizorii de servicii medicale se va acutiza.
O altă tendinţă - evidentă încă înainte de pandemie, dar care ar putea aceelera în anii următori tocmai ca urmare a crizei sanitare - este de consolidare a pieţei, prin fuziuni şi achiziţii.
"Cred că efectele imediate ale măsurilor de restricţie impuse în timpul pandemiei se vor resimţi în business-urile din industrie direct proporţional cu gradul de consolidare a acestora. Medicii vor fi interesaţi să lucreze în echipe şi clinici mai mari, o să investească mai mult în infrastructură şi dezvoltare profesională, în calitatea tratamentelor oferite", estimează Ionuţ Leahu.