Numirile temporare la Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate „pot afecta calitatea managementului şi predictibilitatea ocupării unei funcţii publice", sugerează o analiză

Numirile temporare la Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate „pot afecta calitatea managementului şi predictibilitatea ocupării unei funcţii publice", sugerează o analiză

Mandatele directorilor generali şi directorilor executivi ai Caselor de Asigurări de Sănătate (CAS) suntinstabile" din cauza numărului ridicat de numiri pentru exercitarea temporară a funcţiei, relevă un raport lansat, miercuri, de Expert Forum.

Un raport, publicat miercuri, analizează modul în care au fost numiţi directorii adjuncţi/executivi din cadrul caselor judeţene de asigurări de sănătate (CAS) şi ai direcţiilor de sănătate publică (DSP) din ultimii cinci ani. Perioada a fost stabilită ţinând cont de disponibilitatea datelor, potrivit autorilor analizei.

Expert Forum a lansat cea de-a doua parte a raportului „Sănătatea temporară. Analiza numirilor la CAS şi DSP", care se concentrează pe numirile în funcţiile de director executiv - direcţia economică, de director executiv - direcţia relaţii contractuale şi de director executiv adjunct - medic şef la casele judeţene de sănătate, respectiv director executiv adjunct economic/ director executiv adjunct sănătate publică la direcţiile de sănătate publică din ultimii cinci ani.

Raportul analizează modul în care s-au realizat angajările la direcţiile de sănătate publică şi casele judeţene de sănătate, pentru directori executivi/adjuncţi şi reprezintă continuarea unei analize publicate în 2022.

„Scopul cercetării este de a analiza modalitatea în care s-au realizat aceste numiri, precum şi de a identifica potenţiale riscuri legate de politizarea procesului", se arată într-un comunicat al Expert Forum, publicat de Agerpres.

Potrivit raportului, 63% dintre ocupanţii postului de director executiv sunt numiţi temporar, în timp ce doar 37% sunt titulari, numiţi prin concurs.

„Acest mod de administrare a instituţiilor poate afecta calitatea managementului şi predictibilitatea ocupării unei funcţii publice. (...) Durata mandatelor variază de la judeţ la judeţ, dintre care unele mandate au fost foarte scurte. De exemplu, un director executiv al Direcţiei Economice de la Satu Mare a avut un mandat de doar 4 zile, iar un director economic de la CASMB a avut un mandat de doar 9 zile, iar altul (de la control) un mandat de 11 zile. Totuşi, este dificil de realizat o statistică care să arate precis durata medie a mandatelor, întrucât, în unele cazuri, data exactă a începerii mandatului este necunoscută. (...) Am identificat posibile legături cu mediul politic (membri de partid, donatori, candidaţi etc) în aproape 7% din cazuri", se arată în raportul citat.

Potrivit documentului, concurenţa la concursuri este „mică".

În 2021, au fost organizate concursuri pentru 45 de posturi de director executiv în mai multe judeţe din ţară, iar în 2022 au avut loc trei concursuri în CASMB pentru ocuparea funcţiilor de director executiv - Direcţia economică şi control şi de director executiv adjunct/medic şef unde s-a înscris câte un singur candidat.

La Direcţiile de sănătate publică, analiza Expert Forum relevă că 72% dintre posturi au fost ocupate prin concurs, 20% prin exercitare temporară a funcţiei, restul fiind vacante, iar opt dintre cei 47 de directori au posibile legături cu diverse partide politice (membri, donatori, cotizanţi).

La Casele de asigurări de sănătate judeţene, în perioada 2018 - 2021 nu au fost organizate concursuri.

În perioada 2021 - 2022, au fost organizate patru sesiuni de concursuri, concurenţa fiind redusă, unul - doi candidaţi pe post, a mai indicat raportul.

Concluzii generale

Pentru CAS:

  • Ca şi în cazul directorilor generali CAS, mandatele directorilor executivi sunt instabile, fapt datorat de numărul ridicat de numiri prin exercitare cu caracter temporar a funcţiei. Datele analizate arată că aproximativ 63% din ocupanţii postului de director executiv (toate direcţiile incluse în analiză) sunt numiţi temporar, în timp ce doar 37% sunt titulari prin concurs. Acest mod de administrare a instituţiilor poate afecta calitatea managementului şi predictibilitatea ocupării unei funcţii publice.
  • Durata mandatelor variază de la judeţ la judeţ. Unele mandate au fost foarte scurte. De exemplu, un Director Executiv – Direcţia Economică de la Satu Mare a avut un mandat de doar 4 zile, iar un director economic de la CASMB a avut un mandat de doar 9 zile, iar altul (de la control) un mandat de 11 zile . Totuşi, este dificil de realizat o statistică care să arate precis durata medie a mandatelor, întrucât, în unele cazuri, data exactă a începerii mandatului este necunoscută.
  • În marea parte a judeţelor au fost făcute între 2-4 numiri prin exercitare temporară. În 14 judeţe au fost mai mult de 2 numiri temporare pentru funcţia de director economic, în 15 judeţe au existat mai mult de două numiri care n-au realizat prin concurs pentru funcţia de director relaţii contractuale şi în 10 judeţe au fost numiţi mai mult de 2 medici şefi prin astfel de mijloc. Există judeţe precum Dâmboviţa, Vrancea, Botoşani Ilfov sau Satu Mare – unde observăm mai multe rotaţii pe acelaşi post. În Bucureşti s-au făcut cele mai multe numiri.
  • În general, concurenţa la concursuri este mică şi, în unele cazuri, toţi candidaţii au picat sau s-au prezentat la concurs. Trebuie să menţionăm că în perioada 2018-2022 au avut loc doar patru concursuri, organizarea acestora fiind limitată prin diverse acte normative.
  • În 2021 au fost organizate concursuri pentru 45 de posturi de director executiv – direcţia economică şi relaţii contractuale şi de director executiv adjunct/medic şef, în mai multe judeţe din ţară. În 2022 a avut loc 3 concursuri în CASMB pentru ocuparea funcţiilor de director executiv – direcţia economică şi control şi de director executiv adjunct/medic şef, unde s-a înscris câte un singur candidat.
  • Am identificat posibile legături cu mediul politic (membri de partid, donatori, candidaţi etc) în aproape 7% din cazuri.
  • Datele furnizate arată că în general evidenţa numirilor poate fi îmbunătăţită. De exemplu, a fost dificil să obţinem o arhivă a numirilor din ultimii zece ani, întrucât datele au fost colectate specific de către CNAS de la casele judeţene de asigurări de sănătate pentru a primi un răspuns. Unele calcule nu au fost posibile întrucât nu am primit date suficient de detaliate.

Pentru DSP

  • Doar în 7 judeţe erau numiţi un director executiv adjunct economic şi un director executiv adjunct sănătate publică în cadrul aceleiaşi instituţii. În 3 judeţe – Covasna, Olt şi Bucureşti – ambele posturi erau vacante.
  • Din total, 72% din posturi au fost ocupate prin concurs, iar 20% prin exercitare temporară, restul fiind vacante.
  • 8 din cei 47 de directori au posibile legături cu diverse partide politice (membri, donatori, cotizanţi).

Concluziile raportului publicat miercuri pot fi citite aici, iar prima parte a cercetării este şi ea disponibilă online.

viewscnt