Apariţia unor noi generaţii de medicamente pentru slăbit, mult mai eficace, începe să aibă efecte atât asupra sistemelor de sănătate, cât şi asupra economiei. Primul mare câştigător este compania care a obţinut prima o autorizaţie de punere pe piaţă pentru un astfel de medicament, atât în Statele Unite, cât şi în Europa: firma daneză Novo Nordisk. Totuşi, succesul acestui medicament a început să pună la grea încercare capacităţile de producţie şi de distribuţie ale grupului farmaceutic, care se vede nevoit să limiteze cantităţile disponibile pentru anumite pieţe.
Succesul acestor medicamente este bazat pe o cerere imensă în statele dezvoltate, unde obezitatea are proporţii epidemice. Doar în SUA, circa 115 milioane de adulţi şi copii sunt obezi, iar mulţi alţi americani sunt supraponderali şi prezintă alte riscuri pentru sănătate, cum ar fi bolile cardiovasculare sau diabetul. Asociaţia Medicală Americană, cel mai mare grup medical din ţară, a recunoscut obezitatea ca fiind o boală în 2013.
În acest context, punerea pe piaţă a primului medicament care a demonstrat o eficacitate ridicată în studiile clinice, Wegovy (semaglutidă), dezvoltat de compania Novo Nordisk, a stârnit un interes ridicat.
Un alt medicament, Mounjaro (tirzepatidă), dezvoltat de grupul american Eli Lilly, este autorizat ca tratament pentru diabet şi în curs de evaluare pentru obezitate.
În studiile clinice de fază avansată, aceste noi medicamente i-au ajutat pe pacienţi să piardă până la 15-20% din greutate, mai mult decât tratamentele pentru pierderea în greutate autorizate anterior.
În Statele Unite, cererea pentru Wegovy este extrem de mare, deşi tratamentul cu acest medicament, disponibil sub formă de soluţie injectabilă, costă 1.350 de dolari pe lună.
Medicamentul se administrează prin injecţii săptămânale, cu doze iniţiale de 0,25 miligrame, crescute gradual până la dozele de menţinere de 2,4 miligrame.
PIEŢELE PE CARE ESTE DISPONIBIL MEDICAMENTUL
După lansarea din SUA, medicamentul Wegovy a devenit disponibil şi pe câteva pieţe europene: Danemarca, Norvegia, Germania (de la finalul lunii iulie) şi, începând de luni, 4 septembrie, în Marea Britanie.
În Europa, preţul negociat de autorităţile de sănătate publică este mult mai mic decât în SUA, fiind echivalent cu 261 de dolari pe lună în Norvegia, 302 dolari în Germania, 344 dolari în Danemarca şi între 251 şi 377 de dolari în Marea Britanie, potrivit datelor centralizate de agenţia Reuters.
Însă cererea foarte mare din SUA, piaţa cea mai profitabilă pentru companiile farmaceutice, reduce capacitatea companiei producătoare de a aproviziona pieţele europene.
În Statele Unite, medicamentul a fost lansat în iunie 2021, dar compania producătoare a reuşit să asigure toate cantităţile solicitate abia din decembrie 2022, din cauza unor probleme de producţie.
În Germania, livrările au fost reduse la mai puţin de o lună după lansare, iar în Marea Britanie lansarea tratamentului s-a făcut într-un mod "controlat şi limitat".
DECONTARE LIMITATĂ
Lansarea acestui medicament pune o mare presiune şi pe sistemele de sănătate publică din Europa, unde medicamentele considerate esenţiale pentru pacienţi sunt decontate.
În Danemarca, medicamentul a fost pus pe piaţă la începutul anului 2023, însă sistemul public de sănătate a respins decontarea medicamentului. Potrivit ministrului Sănătăţii din Danemarca, compensarea Wegovy ar costa bugetul de stat circa 4 miliarde de dolari pe an.
Cel mai mare asigurător privat de sănătate din ţara nordică, care acoperă circa jumătate din populaţie, a anunţat că va opri decontarea medicamentului din ianuarie 2024 din cauza cererii prea mari, care generează costuri ce nu mai pot fi acoperite.
Şi în Norvegia, unde medicamentul este disponibil de la începutul acestui an, Wegovy nu este compensat, deoarece Agenţia Norvegiană a Medicamentului a ajuns la concluzia că preţul este prea ridicat în raport cu beneficiile medicale.
În Germania, medicamentul nu este compensat pentru circa 90% din populaţie, deoarece o lege interzice decontarea pentru medicamentele pentru slăbit. Wegovy este decontat doar de asiguraţii unor case private de sănătate, cu procente diferite şi în funcţie de grupa de risc.
MARII CÂŞTIGĂTORI
Până la apariţia unor medicamente concurente, grupul farmaceutic danez Novo Nordisk este principalul câştigător al goanei pentru medicamente pentru slăbit.
Vineri, compania a devenit cea mai valoroasă din Europa după valoarea de piaţă, depăşind grupul francez LVMH, care a dominat topul în ultimii doi ani şi jumătate.
După o creştere a preţului acţiunilor de peste 40% de la începutul anului, Novo Nordisk a ajuns să valoreze peste 320 miliarde dolari, mai mult decât valoarea produsului intern brut (PIB) al României din 2022 (301 miliarde dolari).
Creşterea valorii companiei se bazează în primul rând pe vânzările foarte bune ale medicamentelor Wegovy şi Ozempic, care conţine aceeaşi substanţă activă, semaglutida, dar este autorizat pentru tratamentul diabetului zaharat de tip 2.
Ca urmare a cererii ridicate pentru produsele sale, profitul grupului danez a crescut cu 32% în prima jumătate a acestui an, la circa 7 miliarde de dolari.
Un alt câştigător este economia Danemarcei, care beneficiază de intrări valutare tot mai mari mai ales datorită vânzărilor de medicamente în SUA, ceea ce a întărit coroana daneză şi a redus inflaţia şi dobânzile bancare. În vestul Europei, economia Danemarcei are una dintre cele mai solide rate de creştere.
"Este neobişnuit ca o singură companie să genereze o parte atât de importantă a creşterii excedentului comercial în Danemarca. Am avut şi alte companii în trecut, dar niciuna nu a reuşit să aibă o influenţă atât de pozitivă asupra economiei", a declarat Jens Naervig Pedersen, director la Danske Bank, pentru CNN.