Creşteri de preţuri pentru medicamentele scumpe. Ministerul Sănătăţii a acceptat solicitarea farmaciilor de a majora adaosul comercial, după ce iniţial crescuse doar marja distribuitorilor

Creşteri de preţuri pentru medicamentele scumpe. Ministerul Sănătăţii a acceptat solicitarea farmaciilor de a majora adaosul comercial, după ce iniţial crescuse doar marja distribuitorilor

O nouă lege (nr. 296/2023) a introdus, de la 1 ianuarie 2024, un impozit minim de 1% din cifra de afaceri pentru companiile cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro şi al căror impozit pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri. Ministerul Sănătăţii a calculat impactul măsurii asupra distribuitorilor de produse farmaceutice de pe piaţa românească şi a identificat un risc de retragere a unor medicamente mai scumpe, pentru care costurile ar putea depăşi preţul după aplicarea noului impozit. Iniţial, ministerul a propus o reglementare care recunoştea impactul taxei pe cifra de afaceri doar în preţul de distribuţie pentru medicamentele care depăşesc un anumit nivel de preţ, însă menţinea plafonul de adaos comercial din farmacii. După ce reprezentanţii farmaciştilor s-au arătat nemulţumiţi şi au acuzat că proiectul reprezintă o discriminare la adresa farmaciilor, Ministerul Sănătăţii a acceptat, în forma finală a actului normativ, să majoreze şi adaosul comercial maxim la nivelul farmaciilor.

Măsura este cuprinsă într-un ordin al ministrului Sănătăţii (nr. 482/2024), publicat miercuri în Monitorul Oficial, care modifică şi completează ordinul ministrului sănătăţii nr. 368/2017 (pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul şi procedura de aprobare a preţurilor maximale ale medicamentelor de uz uman).

Faţă de proiectul iniţial al actului normativ, prezentat în 21 decembrie 2023 de 360medical.ro, Ministerul Sănătăţii a introdus, în forma finală a ordinului o modificare importantă, care răspunde solicitărilor înaintate de reprezentanţii farmaciilor.

Iniţiatorii ordinului au calculat că impactul cel mai important al noii taxe este în cazul medicamentelor cu un preţ de producător mai mare de 1.500 de lei.

“Sectorul de distribuţie angro de medicamente va fi obligat la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri stabilit la un nivel de 1%. Conform Normelor în uz, pentru medicamentele cu preţ de producător mai mare de 300 lei adaosul de distribuţie este stabilit la o sumă fixă în cuantum de 30 lei aplicabilă preţului de producător”, se menţiona în referatul de aprobare al proiectului.

Există medicamente, punctual cele cu preţ de producător mai mare de 1.500 lei pentru care aplicarea unei impozitări de 1% ar genera un cost mai mare decât valoarea adaosului comercial care le este aplicată“, completau iniţiatorii, în documentul menţionat.

Legislaţia în vigoare până acum (ordinul ministrului Sănătăţii nr. nr. 368/2017) limita nivelul adaosului comercial pentru distribuitorii de medicamente la 14%, pentru medicamentele cu un preţ de producător de cel mult 50 de lei, 12% pentru un preţ cuprins între 50 şi 100 de lei, 10% pentru un preţ între 100 şi 300 de lei şi 30 de lei (cotă fixă) pentru un preţ de producător mai mare de 300 de lei.

Pentru farmacii, limitele maxime ale adaosului comercial erau de 24% pentru un preţ cu ridicata de cel mult 25 de lei, 20% pentru un preţ de 25-50 lei, 16% pentru un preţ de 50-100 lei, 12% pentru 100-300 lei şi 35 de lei pentru un preţ cu ridicata de peste 300 de lei.

Acest adaos plafonat, în contextul noii taxe pe cifra de afaceri, risca să ducă la dispariţia unor medicamente pe piaţa românească, potrivit referatului de aprobare.

“Există riscul ca produsele cu o valoare în Canamed de peste 1.500 de lei să nu mai poată fi comercializate pe piaţa din România, deoarece impozitul ar fi mai mare decât marja operatorilor economici distribuitori angro. Aceste produse acoperă arii terapeutice esenţiale: oncologie, atrofie musculară, poliartrită, boli rare etc”, menţiona documentul.

Iniţiatorii măsurii considerau necesară modificarea cotelor de adaos doar pentru distribuţie angro a medicamentelor, propunând menţinerea cotelor de adaos pentru farmacii.

Însă după publicarea proiectului, Colegiul Farmaciştilor a transmis că acesta reprezintă o discriminare la adresa farmaciilor, avertizând că implementarea în forma propusă “va bloca rapid accesul la medicamente scumpe şi foarte scumpe la peste 1.000 de farmacii”.

ADAOS COMERCIAL MAJORAT ŞI ÎN FARMACII

Concret, în forma finală, publicată în Monitorul Oficial, noul act normativ prevede creşterea adaosului comercial pentru distribuitorii angro de medicamente de la 30 de lei la 1% +30 de lei, în cazul medicamentelor cu un preţ mai mare de 1.500 de lei. (conform tabelului de mai jos).

Potrivit legislaţiei, un deţinător de autorizaţie de punere pe piaţă (DAPP) poate solicita, în intervalul dintre două corecţii succesive ale preţurilor din Canamed şi Catalogul public, o creştere a preţurilor maximale ale medicamentului, doar o singură dată şi fără a depăşi cu mai mult de 20% nivelul deja aprobat.

De asemenea, cota de adaos comercial pentru preţul cu amănuntul al medicamentelor în farmacii creşte de la 35 lei la 1% + 35 lei, pentru un preţ cu ridicata de peste 1.500 de lei.

Măsura va duce la scumpirea medicamentelor cu un preţ de peste 1.500 de lei, în funcţie de decizia distribuitorilor angro de medicamente şi a farmaciilor.

Astfel, potrivit ordinului, Ministerul Sănătăţii urmează să recalculeze preţurile pentru medicamentele cu un preţ de producător aprobat în Canamed de peste 1.500 lei.

Noile preţuri cu ridicata şi cu amănuntul vor fi publicate în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ (1 martie 2024).

Noul ordin mai prevede că gazul medicinal nu va mai avea preţul reglementat şi aprobat în Canamed, urmând ca acest produs să aibă preţul stabilit în mod liber.

viewscnt