INTERVIU Compania franceză care produce anual 1 miliard de doze dintr-un singur medicament vrea dublarea afacerilor din România în 4 ani

INTERVIU Compania franceză care produce anual 1 miliard de doze dintr-un singur medicament vrea dublarea afacerilor din România în 4 ani

Compania farmaceutică franceză Biocodex, cunoscută mai ales pentru produse probiotice, şi-a deschis de puţin timp o filială în România, care are deja 60 de angajaţi. Filiala are sediul central în Bucureşti, care va gestiona activitatea companiei în România şi Republica Moldova. Cu ocazia intrării pe piaţa româească, directorul general al companiei, Nicolas Coudurier, a acordat un interviu 360medical.ro în care a prezentat planurile Biocodex în România. Astfel, societatea franceză, ale cărei produse erau deja prezente pe piaţa locală prin intermediul unor distribuitori, şi-a propus dublarea cifrei de afaceri în următorii patru ani şi integrarea în ecosistemul de sănătate din România, care se poate face inclusiv prin preluarea unui produs sau a unei companii locale.

Prezentăm mai jos interviul integral acordat 360medical.ro de Nicolas Coudurier:

Reporter: Ce ne puteţi spune despre activitatea Biocodex? Ce medicamente are compania în portofoliu şi în ce arii terapeutice?

Nicolas Courdurier: Avem trei piloni strategici în portofoliul nostru. Primul pilon este unul istoric: am fost pionieri, la nivel mondial, în domeniul microbiotei. Deci este îngrijirea microbiotei, cu un medicament principal care în România are denumirea comercială Enterol, care este comercializat în peste 100 de ţări şi care are ca principiu activ tulpina de drojdie probiotică Saccharomyces boulardii CNCM I-745.

Acest medicament este unul de bază pentru societatea noastră, pentru că istoria sa datează încă din 1953 şi pentru că, prin el, am devenit pionieri şi lideri mondiali în îngrijirea microbiotei.

Al doilea pilon, format de asemenea din produse istorice ale noastre, este cel de medicamente orfane. Avem un medicament cu substanţa activă stiripentol, pe care l-a descoperit divizia noastră de cercetare-dezvoltare, care cuprinde circa 50 de persoane. Acest produs este în prezent înregistrat în Europa, în Statele Unite, în Japonia. Medicamentul este pentru o patologie rară, sindromul Dravet, o formă de epilepsie.

Avem şi un al treilea pilon, al sănătăţii femeii, care nu a fost dezvoltat organic, ci este urmare a unei achiziţii pe care am făcut-o acum patru ani. Am cumpărat o altă societate, pe care am integrat-o în grupul nostru, iar această companie are în portofoliu produse pentru sănătate femeii care sunt, de altfel, prezente în România, în principal sub marca Saforelle şi care sunt proponderent pentru igiena intimă feminină.

Aceşti trei piloni reprezintă între 65% şi 75% din veniturile companiei, restul provenind din produse istorice ale Biocodex, dar care nu sunt incluse în categoriile menţionate. Printre acestea se numără un produs pentru otită, Otipax, şi un produs antidolorific, Acupan. De asemenea, avem şi câteva produse care sunt sub licenţă, provenite de la alte companii farmaceutice care ni le acordă pentru filialele noastre.

Toate acestea au generat o cifră de afaceri de 566 de milioane de euro în 2023 pentru Biocodex.

R: Aţi spus că unele produse ale Biocodex erau deja prezente pe piaţa din România. Sub ce formă, prin exporturi?

NC: Prezenţa noastră în România nu înseamnă o lună sau un an, ci este de peste două decenii. Prin distribuitori, portofoliul nostru, în principal Enterol, a fost distribuit de către companii partenere, cu care am colaborat din punct de vedere ştiinţific, al marketingului. Vorbim de colaborare în distribuţie, în privinţa reglementărilor şi a structurii logistice.

A fost nevoie de timp, dar acum doi ani am ajuns la concluzia că, în cadrul expansiunii noastre geografice şi al strategiei de dezvoltare, are logică deschiderea unei filiale în România şi luarea sub controlul direct al companiei a activităţilor noastre din România.

De aceea am iniţiat acest proiect, care s-a concretizat luna trecută prin deschiderea filialei din Bucureşti.

R: Ce aduce concret în plus deschiderea filialei, faţă de situaţia de a lucra cu distribuitori? Vor vi mai multe produse Biocodex prezente pe piaţa din România?

NC: Este o temă despre care discutăm adeseori în companie, dacă să lucrăm prin distribuitori sau să deschidem o filială. Când am intrat în Biocodex, în 2003, exista o singură filială în străinătate, în Belgia. În prezent avem 20 de filiale în străinătate, ultima deschisă fiind cea din România.

De fiecare dată, întrebările sunt aceleaşi: este acea piaţă suficient de dinamică, care să ofere oportunităţi de creştere? Este portofoliul cu care suntem prezenţi este suficient de extins pentru a constitui o bază solidă? După ce răspundem la aceste întrebări, ne gândim la capacitatea noastră de a organiza şi internaliza, deci de a deschide o filială.

În România, am observat ce se întâmplă timp de 20 de ani, am văzut o creştere rapidă, o dinamică bună a produselor noastre, dar mai ales evoluţia ţării, tot avansul economic. Toate acestea sunt elemente care ne-au făcut să decidem să pregătim intrarea în România.

Acum 18 ani, România era la sub 50% din media Uniunii Europene în privinţa valorii PIB pe locuitor, iar acum România este la peste 75%. Este un factor care a contribuit la decizia de a deschide o filială în România, este o piaţă interesantă.

Am construit o echipă de 60 de persoane în România, toţi români, cu excepţia directorului general al filialei, care s-a mutat la Bucureşti. Am simţit un angajament, o mândrie la inaugurarea filialei, dar şi o chimie din partea echipei. Este, poate, o senzaţie personală, dar dincolo de elementele de business, simţim o chimie care ne face să fim entuziaşti şi ambiţioşi cu privire la activitatea din România.

R: Acum, că filiala a fost inaugurată, care cunt obiectivele companiei dumneavoastră în România? Ce strategie de distribuţie aveţi pe piaţa românească?

NC: Nu o să vorbesc neapărat de cifra de afaceri, aş prefera să mă refer la potenţialul de creştere. Aveam deja o activitate destul de solidă în România, faţă de care ne planificăm o creştere de două ori în patru ani, o ţintă destul de solidă. Aşadar, în următorii patru ani, faţă de nivelul pe care l-am preluat de la distribuitorii noştri, intenţionă să dublăm activitatea.

Ne bazăm pe faptul că avem produsele noastre, colaboratorii noştri – va exista un sentiment de apartenenţă – şi că vom investi în mijloacele necesare. Avem, totuşi, 60 de colaboratori deja, cu care acoperim foarte bine teritoriul României, nu doar Bucureşti, Braşov sau Cluj.

În privinţa farmaciilor, există o realitate specifică în România: există atât farmacii independente, cât şi reţele de farmacii, unele dintre ele au fost prezente la inaugurarea filialei. Intenţionăm să continuăm dezvoltarea activităţii.

R: Ce conţine portofoliul de produse al Biocodex pe piaţa din România?

NC: Avem suplimente alimentare, avem cosmetice precum Saforelle, avem medicamente eliberate fără prescripţie, precum Enterol, Otipax sau Vagostabyl, şi avem medicamente eliberate pe bază de prescripţie. Avem în portofoliu şi medicamente incluse pe lista celor compensate, mai ales că sunt folosite şi în spitale – mă refer la un medicament folosit în managementul durerii după o intervenţie chirurgicală.

Avem o gamă completă de produse. Bineînţeles, pe partea de OTC, cel mai important este Enterol, dar aici suntem lideri mondiali în acest domeniu. În România, Enterol este pe locul doi pe piaţă, dar intenţionăm să progresăm.

R: Există o dezbatere în Europa legată de siguranţa aprovizionării cu medicamente, ca urmare a dependenţei de substanţe active şi ingrediente produse în China sau India. Unde sunt fabricate produsele Biocodex?

NC: Pe partea de produse pentru microbiotă, 100% sunt fabricate în Franţa, în uzina noastră, situată la 70 km de Paris. Avem echipele noastre în uzină, iar nivelul de satisfacţie a clienţilor este foarte ridicat. Din această perspectivă, suntem mai degrabă liniştiţi şi vom continua să învestim în Franţa.

În privinţa produselor pentru sănătatea femeii, lucrăm cu alte companii, dar care sunt bazate tot în Franţa. Avem o siguranţă în legătură cu reţeaua de valoare şi de distribuţie şi avem şansa, spre deosebire de mulţi producători de generice, de a nu depinde prea mult de substanţe active din India sau China. Nu înseamnă că nu există deloc riscuri legate de producţie, dar suntem destul de liniştiţi în această privinţă.

R: Câţi pacienţi utilizează produse ale Biocodex?

NC: Dacă ne referim la întregul portofoliu, este greu de dat un număr exact, pentru că avem de la medicamente orfane, pentru afecţiuni cu un număr foarte mic de pacienţi, până la medicamente cu un număr mult mai mare.

Ce pot să vă spun este că la Enterol, dacă ne uităm la literatura medicală şi la cazurile de farmacovigilenţă, sunt deja peste 500 de milioane de pacienţi care au utilizat acest produs. În fiecare an, sunt circa 1 miliard de doze Enterol care sunt fabricate şi utilizate în România, în Franţa, în Brazilia, în Statele Unite etc. Un miliard de doze pe an, ceea ce înseamnă 340 de tone de produse, fabricate la uzina noastră.

R: Cum estimaţi că va arăta Biocodex ân România peste cinci ani şi care credeţi că este avantajul principal pe piaţa locală?

NC: Sper că vom contribui la sănătatea pacienţilor români, aşa cum o facem de atât de mult timp în întreaga lume. Avem o ţintă ambiţioasă, să dublăm cifra de afaceri în patru ani, ceea ce, după estimările noastre, înseamnă să creştem mai repede decât concurenţii noştri.

Dar principala noastră ţintă este să ascultăm nevoile pacienţilor din România. Insist pe acest aspect pentru că suntem o companie de familie, care contează mult pe autonomia fiecărei filiale. Desigur, sediul nostru este în Franţa, la Paris, acţionarii noştri sunt francezi, dar de la începutul istoriei Biocodex ne bazăm pe ceea ce se întâmplă pe pieţe.

Adică nu totul se decide la Paris, chiar dimpotrivă. Şi chiar şi atunci când decizia se ia la Paris, aceasta se ia după ce se ţine cont de ce se întâmplă pe fiecare piaţă. Avem lanţuri de management care permit transmiterea informaţiilor de la filiale la sediul central.

În România avem un director general cu o echipă care iau decizii, care transmit când au nevoie de ceva,  ceea ce pentru noi este foarte important. Dincolo de cifra de afaceri, sper că Biocodex va contribui la bunăstării societăţii.

De exemplu, atunci când vorbim de un produs pentru sănătatea femeii, există, bineînţeles, un efect imediat legat de bunăstarea femeii. Dar noi ne gândim, de exemplu, cum putem să reducem tabu-urile legate de sănătatea femeii, de menopauză, postpartum, ciclu menstrual etc.

Trebuie să existe un echilibru între cifra de afaceri, ştiinţă, răspunsul la nevoile pacienţilor şi ale medicilor şi bunăstarea societăţii.

Astfel, peste cinci ani, Biocodex va fi un succes în România dacă, pe lângă obţinerea unui nivel al cifrei de afaceri, va fi integrat în ecosistemul românesc. Acest lucru se poate întâmpla în mai multe feluri. Poate însemna inclusiv achiziţionarea unui produs românesc, care există pe piaţă şi răspune unei necesităţi. Poate însemna achiziţionarea unei companii româneşti.

Încercăm să mergem către “digital therapies” (terapii digitale). Sunt convins că, în viitor, îngrijirea sănătăţii – în Franţa, în România sau în SUA – nu va însemna doar a utiliza medicamente, ci şi aplicaţii pe telefon, de exemplu.

Când vedem la ce nivel sunt inginerii români din IT, că se creează un mediu de startu-up-uri etc, dacă directorul filialei din România vine şi îmi spune că poate există o soluţie, poate că vom investi, că vom prelua o participaţie de capital sau vom face un parteneriat cu o astfel de companie. Suntem, în acelaşi timp, foarte structuraţi, dar şi destul de liberi.

Despre Biocodex

Biocodex este un grup farmaceutic francez independent, deţinut de o familie şi fondat în 1953, care comercializează tulpina probiotică Saccharomyces boulardii CNCM I-745 şi se concentrează pe trei piloni: microbiota, sănătatea femeilor şi bolile orfane.

Grupul are peste 1.600 de angajaţi la nivel mondial, 16 filiale şi este prezent în peste 100 de ţări prin reţeaua sa de distribuitori. Biocodex are propriul centru integrat de cercetare şi dezvoltare în Compiègne (Franţa).

Principalul centru logistic şi de producţie este situat în Beauvais (Franţa). Acesta include una dintre cele mai mari platforme de liofilizare din industria farmaceutică la nivel mondial şi expediază peste 90 de milioane de cutii de Saccharomyces boulardii CNCM I-745 în fiecare an în peste 100 de ţări. Compania a generat vânzări de 566 de milioane de euro în 2023.

viewscnt