RASCI: România, singura ţară din UE care nu permite publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile. Cum ar putea fi modificată legislaţia

RASCI: România, singura ţară din UE care nu permite publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile. Cum ar putea fi modificată legislaţia

România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu permite încă publicitatea medicamentelor OTC, care se eliberează fără prescripţie medicală, în social media şi aplicaţii mobile. Joi, Asociaţia Română a Producătorilor de medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale (RASCI) a solicitat, în cadrul conferinţei „Perspective asupra viitorului îngrijirii personale”, revizuirea legislaţiei privind publicitatea acestor medicamente în mediul digital, măsura fiind necesară pentru a-i proteja pe pacienţi împotriva publicităţii false sau înşelătoare.

„Permiţând publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, cu reglementări adecvate, ne putem asigura că pacienţii au acces la informaţii esenţiale pentru a lua decizii informate cu privire la sănătatea lor şi, în acelaşi timp, sunt protejaţi împotriva publicităţii false sau înşelătoare. Cu o populaţie tot mai conectată şi cu o creştere semnificativă a folosirii internetului şi a reţelelor de socializare în ultimii ani, este evident că este necesară adaptarea regulamentelor la noile realităţi digitale” a declarat preşedintele RASCI, Iulia Roşian, în cadrul conferinţei.

Conform datelor recente, România are una dintre cele mai mari rate de penetrare a internetului şi utilizare a reţelelor de socializare şi a aplicaţiilor mobile din Europa, ceea ce ar putea oferi o oportunitate semnificativă pentru comunicarea unor informaţii utile şi verificate către pacienţi.

În prezent, publicitatea medicamentelor OTC către publicul larg este reglementată, dar ordinul ministrului Sănătăţii nr. 194/2015 interzice publicitatea pe reţele de socializare şi platforme online.

„Orice schimbare în reglementările privind publicitatea medicamentelor OTC trebuie să fie bine ponderată şi să asigure siguranţa şi protecţia pacienţilor români. Suntem deschişi să analizăm propunerile în acest sens şi să colaborăm cu toate părţile interesate pentru a ajunge la cele mai bune soluţii pentru sănătatea publică”, a declarat preşedintele Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), Răzvan Prisada.

În absenţa modificărilor legislative imediate, autorităţile discută posibilitatea de a revizui Ghidul de Publicitate pentru a oferi claritate cu privire la publicitatea medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, ca metodă de aliniere la cadrul european şi la realitatea curentă, potrivit oficialului.

Această modificare ar trebui să ţină cont de cerinţele stricte de siguranţă şi etică pentru a proteja sănătatea şi interesele publicului.

În 2022, Consiliul Concurenţei a publicat un raport care propune, între altele, o revizuire a legislaţiei privind publicitatea medicamentelor OTC, pentru a nu exista diferenţieri între canalele de promovare. Astfel, ar trebui să se permită publicitatea în social media şi aplicaţii mobile, sub anumite condiţii stricte pentru a evita abuzurile.

"Este încurajată, aşadar, modificarea legislaţiei în sensul permiterii expunerii la raft a medicamentelor OTC în cadrul farmaciilor / drogheriilor fizice. Această expunere echivalează cu afişarea medicamentelor OTC pe site-ul respectivei unităţi farmaceutice, site care, de altfel, este considerat prelungirea virtuală a unităţii farmaceutice, conform prevederilor legale”, a menţionat vicepreşedintele Consiliului Concurenţei, Dan-Virgil Pascu.

În conformitate cu Directiva 2001/83/CE şi recomandările Consiliului Concurenţei, RASCI a propus autorităţilor integrarea mediului digital ca formă sigură de comunicare şi de promovare a medicamentelor OTC, în anumite condiţii, inclusiv evaluarea şi aprobarea de către ANMDMR şi dezactivarea opţiunilor de interacţiune cu publicul, inclusiv comentarii, evaluări, distribuiri sau partajări.

„Este important să subliniem că orice schimbare în acest sens ar trebui să fie făcută cu atenţie şi cu respectarea tuturor normelor şi standardelor etice. Cu toate acestea, există soluţii tehnice pentru implementarea publicităţii medicamentelor OTC în social media şi aplicaţii mobile, astfel încât să se protejeze interesul publicului şi să se asigure calitatea şi veridicitatea informaţiilor furnizate”, a precizat directorul executiv al RASCI, Diana Mereu.

Permiterea acestui tip de publicitate şi expunerea medicamentelor OTC în faţa tejghelei în farmacii ar putea crea oportunităţi semnificative pentru educarea şi informarea pacienţilor, ajutându-i să ia decizii mai bine fundamentate, potrivit reprezentantului RASCI.

RASCI reuneşte producători, importatori şi distribuitori de medicamente eliberate fără prescripţie medicală (OTC), suplimente alimentare şi dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piaţa din România.

Asociaţia urmăreşte informarea, educarea şi responsabilizarea consumatorilor şi pacienţilor români, implicit prin campania educaţională iniţiată şi derulată de asociaţie „Despre sănătate, cu responsabilitate.

viewscnt