Autorităţile britanice nu au comunicat producătorilor şi furnizorilor de medicamente cum vor fi transportate produsele lor dacă Marea Britanie părăseşte Uniunea Europeană fără un acord la sfârşitul lunii octombrie.
Unele companii farmaceutice mai mari au optat să-şi facă propriile planuri de reînnoire a proviziilor de medicamente esenţiale în cazul unui Brexit "fără acord”, au declarat reprezentanţii industriei farmaceutice, în timp ce altele încearcă să-şi facă programări în planul transport de marfă aerian şi naval al guvernului.
Însă în ciuda cererilor repetate şi urgente adresate guvernului pentru detalii, furnizorii de medicamente încă nu ştiu din ce porturi vor pleca astfel de expedieri, nici orarele şi duratele curselor.
În cazul în care unele curse încrucişate durează mai puţin de o oră, iar altele şase sau mai multe, acest lucru creşte riscul potenţial pentru unele medicamente care pot avea nevoie de refrigerare şi naşte întrebări cu privire la numărul de şoferi necesari şi lungimea turele lor de lucru, au afirmat reprezentanţii industriei farmaceutice.
"Industria nu ştie ce porturi vor fi disponibile pentru feriboturi. Deci nu ştim care transporturi vor veni şi pe ce rute. Am cerut în repetate rânduri acest lucru, iar acum, cu mai puţin de şase săptămâni înainte de actualul termen limită pentru un Brexit fără acord, din 31 octombrie, totul devine din ce în ce mai urgent", a spus Steve Bates, directorul executiv al UK BioIndustry Association, citat de Reuters.
La rândul lor, reprezentanţii Ministerului Transportului de la Londra au declarat că opt companii, care ar putea realiza transportul medicamentelor folosind porturi departe de zonele care ar putea să se confrunte cu perturbări, au fost deja selectate.
Contractele - atribuite companiilor de feriboturi, companiei Eurotunnel şi unei companii ce efectuează curse aeriene charter - vor asigura o capacitate echivalentă cu mii de camioane pe săptămână.
Două termene Brexit au fost deja depăşite, dar premierul Boris Johnson a promis acum să scoată Marea Britanie din UE cu sau fără un acord la sfârşitul lunii octombrie - sporind astfel riscul unei retrageri bruşte care va aduce tarife comerciale şi controale vamale. cu continentul pentru prima dată în ultimele decenii.
Un Brexit fără acord ar genera riscuri semnificative pentru industria farmaceutică din Marea Britanie, care importă 37 de milioane de cutii cu medicamente din restul Europei în fiecare lună.
Pe de altă parte, liderii grupurilor din industria de medicamente şi organizaţiile de caritate au declarat că lucrează de trei ani la planurile de urgenţă şi sunt pe deplin încrezători că medicii, spitalele şi pacienţii din Marea Britanie nu se vor confrunta cu probleme medicale imediate sau periculoase.