În perioada iulie 2022 – iunie 2023 s-au înregistrat câteva creşteri în România în piaţa farmaceutică. Pe de o parte, a crescut volumul medicamentelor eliberate către pacienţi în România ajungând la 719,2 milioane cutii, în creştere cu 3,6% faţă de consumul din perioada iulie 2021– iunie 2022, pe de alta, numărul total al zilelor de tratament a crescut cu 3,9%, potrivit rezultatelor studiului Pharma & Hospital Report, Cegedim Customer Information. În ceea ce priveşte topul companiilor farmaceutice, clasamentul se păstrează acelaşi ca în trimestrul anterior, în volume, dar pentru intervalul iulie 2022-iunie 2023, componenţa principalelor 20 corporaţii se modifică în comparaţie cu ediţia anterioară.
Volumul medicamentelor pe bază de reţetă (Rx) din farmacii s-a ridicat la 416,3 milioane cutii (+4,8%) iar cel al produselor OTC din farmacii la 273,4 milioane cutii (+1,4%). Volumul medicamentelor din spital a atins 29,6 milioane cutii, spitalul crescând în volum cu 8,2% faţă de perioada de referinţă, fără a egala însă valorile înregistrate în anul 2019.
Pentru medicamentele pe baza de prescripţie din retail şi spital, numărul zilelor de tratament a crescut cu 4,9%, fără a lua în calcul medicamentele aferente programelor cost-volum-rezultat (CVR) şi cost-volum (CV).
În aceeaşi perioadă, valoarea medicamentelor eliberate către pacienţi în România a fost de 27,8 miliarde lei (5,7 miliarde Euro) la preţ de distribuţie, cu 18,5% mai mult faţă de perioada de referinţă. Izolând impactul programelor cost-volum-rezultat (CVR) şi cost-volum (CV), valoarea medicamentelor Rx eliberate din farmaciile publice a crescut cu 17,6%, totalizând 13,9 miliarde lei (2,8 miliarde Euro), arată Pharma & Hospital Report.
În trimestrul al doilea din 2023, volumul total al medicamentelor eliberate către pacienţi s-a ridicat la 176,4 milioane de cutii, cu 3,9% mai mult faţă de trimestrul 2 din 2022. Evoluţia a fost generată atât de creşterea canalului de retail (3,4%) cât şi a spitalului (16,4%).
Pe segmente, rata de creştere în volum a fost de 6,1% pentru Rx în farmacii şi de -1,0% pentru produsele OTC (medicamente şi suplimente nutriţionale).
În ceea ce priveşte, valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienţi în cel de-al doilea trimestru din acest an, aceasta s-a ridicat la 7,27 miliarde lei, în creştere cu 16,3% faţă de trimestrul 2 din 2022, în condiţiile în care medicamentele din retail au crescut cu 17,3% iar cele consumate în spitale cu 10,6%.
Medicamentele aferente contractelor cost-volum din retail au crescut semnificativ (+38,8%), pe fondul introducerii de noi molecule, iar cele aferente contractelor cost-volum-rezultat au scăzut cu 29,1%. Celelalte medicamente pe bază de prescripţie din farmaciile de retail au înregistrat un avans de 19,8% faţă de trimestrul 2 din 2022.
În perioada iulie 2022-iunie 2023, valoarea totală a pieţei a fost de 27,82 miliarde lei în creştere cu 18,5% faţă de perioada de referinţă. Medicamentele pe bază de reţetă (Rx) din farmacii au atins 16,56 miliarde lei (+21,1%), produsele fără prescripţie medicală din farmacii au însumat 7,18 miliarde lei (+14,5%) iar segmentul de spital 4,07 miliarde lei (+15,7%).
Izolând impactul semnificativ al programelor cost-volum-rezultat (CVR) şi cost-volum (CV) din retail, ce totalizează cca. 2,66 miliarde lei, piaţa de medicamente Rx fără contract din farmacii a crescut faţă de perioada de referinţă cu 17,6%, la valoarea de 13,90 miliarde lei.
Antineoplazicele şi imunomodulatoarele au înregistrat cele mai mari creşteri în volum
În privinţa evoluţiei principalelor grupe terapeutice, în ultimele 12 luni, se evidenţiază creşteri în volum peste media pieţei de 3,6%, în cazul antineoplazicelor şi imunomodulatoarelor (+13,1%), al anti-infecţioaselor sistemice (+11,9%), al medicamentelor destinate sistemului musculo-scheletic (+5,1%) şi al medicamentelor destinate sistemului cardiovascular care au crescut cu 4,7%. Medicamentele destinate sistemului respirator (+2,5%), sistemului nervos (+0,7%) precum şi cele aferente sistemului digestiv şi metabolism (+0,8%) s-au situat sub media pieţei.
În valoare, în ultimele 12 luni se evidenţiază creşteri peste media pieţei de 18,5%, în cazul antineoplazicelor şi imunomodulatoarelor (+28,4%), al anti-infecţioaselor sistemice care au crescut cu 21,2% şi al medicamentelor destinate sistemului respirator (+19,8%). Sistemul digestiv şi metabolism a crescut cu 15,3%, sistemul nervos cu 14,5%, sistemul musculo-scheletic cu 14,3% iar sistemul cardiovascular cu 13,8%, toate acestea situându-se însă sub media pieţei.
Topul companiilor farmaceutice în volum
În trimestrul doi din acest an, potrivit Cegedim, clasamentul se păstrează acelaşi ca în trimestrul anterior, în volume, pe primul loc fiind compania Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 17,9 mil. unităţi, urmată de Zentiva (inclusiv Labormed şi Alvogen) cu 15,8 mil. unităţi şi de Servier (inclusiv Egis) cu 10,5 mil. unităţi.
Pentru intervalul iulie 2022-iunie 2023, componenţa principalelor 20 corporaţii se modifică în comparaţie cu ediţia anterioară. Astfel, pe primul loc trece corporaţia Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 70,6 mil. unităţi urmată de Zentiva (inclusiv Labormed şi Alvogen) cu vânzări de 68,5 mil. unităţi şi Servier (inclusiv Egis) cu 40,6 mil. unităţi. Topul primilor 10 jucători este completat de Krka (35,1 mil. unităţi), Sanofi (32,6 mil.unităţi), Viatris (32,1 mil. unităţi), Antibiotice (29,1 mil. unităţi), Biofarm (23,4 mil. unităţi), Menarini (21,8 mil.unităţi) şi Gedeon Richter (21,2 mil. unităţi).
Topul corporaţiilor în valoare
În trimestrul doi din acest an, în valoare, se clasează pe primul loc compania Astrazeneca cu 344,6 mil. lei, fiind urmată de Novartis (inclusiv Sandoz) cu 342,3 mil. lei şi de SunPharma (inclusive Terapia) cu 340,5 mil. lei.
Pentru intervalul iulie 2022-iunie 2023, componenţa primelor 3 corporaţii din punct de vedere valoric nu se modifică faţă de trimestrul anterior, arată comunicatul emis de Cegedim. Pe primul loc se situează corporaţia Sanofi cu 1.333,7 mil. lei, urmată de Novartis (inclusiv Sandoz) cu 1.308,3 mil. lei şi Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 1.247,1 mil.lei. Topul primilor 10 jucători este completat de AstraZeneca (1.211,6 mil. lei), Zentiva (inclusiv Labormed şi Alvogen) cu 1.152,4 mil. lei, Pfizer cu 1.054,9 mil. lei, Servier (inclusiv Egis) cu 1.008,5 mil. lei, Johnson&Jonhnson cu 947,1 mil. lei, Hoffmann La Roche (810,2 mil. lei) şi Viatris (739,3 mil. lei).
Datele folosite în studiului Pharma & Hospital Report, Cegedim Customer Information estimează ieşirile de produse din farmacii către pacienţi, calculul valorilor şi cotelor de piaţă fiind efectuat în preţuri de achiziţie în farmacie. Aceste date nu constituie informaţii referitoare la cifra de afaceri şi indicatorii de profit ai producătorilor de medicamente prezenţi în România şi nici nu pot fi extrapolate în acest sens datorită cadrului specific de reglementare a pieţei interne, specifică Cegedim.