Asociaţia Antreprenoare: Aproape 3 din 10 românce nu au făcut niciodată o ecografie mamară, deşi cancerul de sân rămâne principala cauză de mortalitate la femei în România

Asociaţia Antreprenoare: Aproape 3 din 10 românce nu au făcut niciodată o ecografie mamară, deşi cancerul de sân rămâne principala cauză de mortalitate la femei în România

Aproape 30% dintre românce nu au efectuat niciodată o ecografie mamară, deşi cancerul de sân reprezintă principala cauză de mortalitate în rândul femeilor din ţară. Totodată, 78% dintre femei sunt profund îngrijorate de riscul unui diagnostic de cancer mamar, în timp ce aproape 20% afirmă că nu au această teamă, potrivit unui sondaj realizat de Asociaţia Antreprenoare în comunitatea Antreprenoare, cu peste 15.200 de membre.

“Cancerul la sân este lupta tăcută pe care o duc mii de femei în fiecare zi. Sondajul nostru arată că peste 60% dintre femei spun că obişnuiesc să facă ecografie mamară, însă 30% spun că nu au făcut până acum. Printre motivele principalele pentru care româncele nu fac ecografie sunt costul ridicat, frica de a afla o veste neplăcută, lipsa de recomandări din partea medicilor şi dezinteres faţă de prevenţie, deşi orice femei trebuie să facă ecografie mamară de rutină o dată pe an. Însă cancerul de sân poate fi învins dacă este depistat la timp. Pentru a creşte nivelul de conştientizare a importanţei screeningului pentru depistarea cancerului la sân, Asociaţia Antreprenoare organizează anual campania naţională “ HYPERLINK "https://www.antreprenoare.ro/aflacaestibine/"Dă-ţi timp! #AflaCaEstiBine HYPERLINK "https://www.antreprenoare.ro/aflacaestibine/"” în cadrul iniţiativei #LunaRoz, când toată luna octombrie e dedicată acestei campanii.  Ne propunem să motivăm cel puţin 10.000 de femei să îşi facă o ecografie mamară sau o mamografie anual. Ne dorim să inspirăm femeile să-şi acorde timp pentru sănătatea lor.

Să-şi dea timp pentru sănătate ca să aibă timp pentru familia şi ce contează mai mult pentru ele.

În plus, pentru anul 2025, campania va continua cu iniţiativa #ZiuaRoz, o zi specială în fiecare lună dedicată oferirii de informaţii educative despre şi pentru sănătatea sânilor”, declară Carmen Mihalca, supravieţuitoare a cancerului de sân, fondator Asociaţia Antreprenoare.

Datele oficiale arată că 1 din 8 femei va fi diagnosticată cu cancer de sân în cursul vieţii şi doar 9% dintre femei şi-au făcut mamografia în România, comparativ cu o medie de 60% în alte ţări europene. România avut cea mai scăzută rată dintre toate ţările participante. Rate peste media UE s-au înregistrat în Suedia (95%), Danemarca (83%), Finlanda (80%) şi Portugalia (80%).

Detectarea timpurie este una din cele mai eficiente metode de a reduce mortalitatea. Studiile arată că, atunci când cancerul de sân este depistat într-o fază incipientă, rata de supravieţuire creşte semnificativ, până la 94%.

În ultimul deceniu, în toate ţările UE, rata de supravieţuire la 5 ani s-a îmbunătăţit în medie de la 79% la 83%. La polul opus, în România s-a înregistrat unul dintre cele mai mici  procente privind rata de supravieţuire la 5 ani, doar (75%), tocmai din cauza procentului redus al screening-ului mamar. Vestea bună este că detectarea precoce poate salva vieţi.

La nivel global, aproximativ 2,3 milioane de femei sunt diagnosticate anual cu cancer de sân, iar 685.000 pierd această luptă în fiecare an.

În România, conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Sănătate Publică, în 2020 s-au înregistrat 12.685 de cazuri noi de cancer la sân, ocupând prima poziţie cu o pondere de peste 27% din numărul total de cazuri de cancer înregistrate la noi în ţară. În acelaşi an, cazurile de deces au ajuns la peste 3.900, mortalitatea cauzată de această boală depăşind 17% din numărul total de decese pentru toate tipurile de cancer.

Pentru a convinge cât mai multe femei să facă ecografie mamară anual, Asociaţia Antreprenoare va organiza o dată pe lună  #ZiuaRoz, în care va oferi material informativ şi educativ legat de autopalpare, ecografie, mamografie şi paşii de urmat pentru a ajunge la control, clinicile şi medicii implicaţi. Totodată, asociaţia organizează o campanie de strângere de fonduri pentru a oferi vouchere gratuite de screening femeilor care nu îşi permit aceste investigaţii.

Acestei campanii s-au alăturat Asociaţia Mâini Unite - Sibiu,  Clinica Medimages - Cluj Napoca care oferă vouchere de reducere pentru ecografiile mamare şi Spitalul Royal Hospital - Bucureşti, care oferă vouchere de reducere pentru mamografiile cu tomosinteză. Voucherele se află pe pagina dedicată campaniei antreprenoare.ro/aflacaestibine.

Despre Asociaţia Antreprenoare

Fondată în 2018, Asociaţia Antreprenoare este o comunitate de femei antreprenor dedicate promovării colaborării, profesionalismului şi sănătăţii al antreprenoarelor din România. Asociaţia are drept scop schimbarea mentalităţii şi prejudecăţi privind rolul femeii în societate şi de a încuraja şi a sprijini femeile să-şi urmeze visul de a fi antreprenoare şi de a dovedi că pot aduce o contribuţie semnificativă mediului de business românesc. În prezent, în comunitatea Antreprenoare sunt peste 15.200 femei antreprenor cu afaceri în diverse domenii în mai multe oraşe din ţară şi din diaspora.

Comunitatea Antreprenoare de pe Facebook completează activitatea platformei antreprenoare.ro, care este o unealtă de conectare, cunoaştere şi promovarea a membrelor sale, a proiectelor desfăşurate în comunitate şi, din 2024 de susţinere a întregii activităţi a Asociaţiei Antreprenoare.

Proiectele pe care le desfăşoară Asociaţia Antreprenoare în online se desfăşoară periodic, şi despre o parte din ele se pot afla informaţii în secţiunile dedicate de pe platforma antreprenoare.ro.

viewscnt