Cel mai recent studiu efectuat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) arată că 7 din 10 angajaţi români suferă de stres şi anxietate la locul de muncă, deşi în acelaşi timp aceştia se confruntă şi cu un grad ridicat de stigmatizare asociată problemelor de sănătate mintală. Cei mai vulnerabili sunt tinerii cu vârste cuprinse între 25 şi 45 de ani, persoane care, de regulă, se confruntă cu provocări noi inclusiv în viaţa privată (creşterea unuia sau a mai multor copii, căsnicii la început de drum ori poate părinţi care se confruntă cu boli cronice sau incurabile).
Articol realizat prin participarea doamnei Cătălina Răducanu, psiholog clinician şi consilier pentru Dezvoltare Personală la FLIXI:
Fie că muncim 6, 8 sau 12 ore pe zi, de acasă ori de la birou, stresul la locul de muncă este prezent aproape în orice domeniu de activitate. Odată cu expunerea la stresul prelungit cauzat de sarcini multiple, de termene-limitare strânse ori poate de relaţii tensionate cu şeful sau colegii, apare şi anxietatea.
Prin urmare, angajaţii se pot confrunta cu un lanţ întreg de consecinţe cum ar fi episoade de atacuri de panică, episoade de burnout, precum şi cu manifestări distructive în relaţia cu partenerul de viaţă sau copiii.
Şi să nu credeţi că vorbim din filme! Cel mai recent studiu efectuat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii arată că 7 din 10 angajaţi români suferă de stres şi anxietate la locul de muncă, deşi în acelaşi timp aceştia se confruntă şi cu un grad ridicat de stigmatizare asociată problemelor de sănătate mintală.
Cei mai vulnerabili sunt tinerii cu vârste cuprinse între 25 şi 45 de ani, persoane care, de regulă, se confruntă cu provocări noi inclusiv în viaţa privată (creşterea unuia sau a mai multor copii, căsnicii la început de drum ori poate părinţi care se confruntă cu boli cronice sau incurabile).
În ceea ce priveşte stigmatizarea tulburărilor emoţionale, un alt sondaj efectuat în Marea Britanie arată că 95% din persoanele ce şi-au luat zile libere de la serviciu din motive de suprasolicitare mentală şi de stres nu au dezvăluit angajatorului motivul real.
De asemenea, atât la birou cât şi în viaţa personală, oamenii încă se feresc să îşi dezvăluie tulburările emoţionale, în general fiindcă se tem ca respectivele probleme să nu fie interpretate ca un semn de slăbiciune.
Cum se manifestă anxietatea la locul de muncă?
Anxietatea este, de fapt, o stare de tensiune psihică care se manifestă prin nelinişte, iritabilitate, frică puternică însoţite, în majoritatea cazurilor, de lipsă de încredere în propria persoană şi în capacitatea de a asuma riscuri. Anxietatea poate genera dureri de cap, senzaţii de greaţă şi de sufocare, ameţeală, transpiraţii ale palmelor, impresia de amorţeală a membrelor superioare.
Ea poate fi resimţită în anumite situaţii caracteristice, iar persoanele afectate au mari dificultăţi de concentrare în sarcinile zilnice pe care de cele mai multe ori le amână, lucru care generează efecte negative asupra performanţei lor la locul de muncă.
Anxietatea poate duce şi la un tip de fobie socială, aceea caracterizată prin teama de a vorbi în public. Multe persoane refuză să se expună astfel, pretinzând că nu sunt capabile să ţină un discurs în faţa clienţilor sau a colegilor pentru că se bâlbâie sau ca să evite orice posibilă evaluare negativă ori din teama de eşec.
Frica de a primi feedback negativ sau o sancţionare îi impiedică pe toţi cei care suferă de anxietate să asume această problemă şi în faţa superiorilor.
Cum ne afectează anxietatea de la locul de muncă în viaţa de acasă?
Anxietatea de la locul de muncă afectează constant persoanele, atât în viaţa de acasă cât şi în interacţiunea socială. Stările de iritabilitate, teama, incapacitatea de a ne asuma riscuri sunt transferate şi în viaţa din familie sau în relaţiile cu prietenii. Cei care suferă de anxietate încep să se izoleze, să evite ieşirile, au reacţii agresive atunci când sunt puşi în faţa unor situaţii neprevăzute.
Toate acestea se răsfrâng şi asupra membrilor familiei şi a persoanelor apropiate. În situaţii mai severe, toate aceste simptome pot conduce la instalarea unei tulburări de panică cu efecte serioase asupra calităţii vieţii individului.
Ce pot face angajatorii pentru a diminua stresul şi anxietatea angajaţilor?
Pentru a diminua stresul şi anxietatea angajaţilor, angajatorii pot introduce în pachetele salariale anumite beneficii pentru aceştia, cum ar fi abonamente de fitness şi de dezvoltare personală, deoarece mişcarea şi psihoterapia contribuie substanţial la diminuarea stărilor de anxietate.
Prin mişcare se elimină stres, furie oboseală generată de concetrarea la sarcinile zilnice şi se obţine relaxarea, iar prin terapie specialistul poate identifica ce se întâmplă în mintea persoanei atunci când trece prin stările de anxietate şi care sunt credinţele iraţionale care afectează atât de tare emoţiile sale.