Doctor Oana Taban, director general şi fondator al Dent Estet, a declarat într-un interviu acordat 360medical.ro că piaţa stomatologică românească, deşi rămâne una foarte fragmentată, se maturizează rapid şi înregistrează creşteri cu două cifre în fiecare an. Antreprenoarea spune că România dispune de medici stomatologi foarte buni, însă consideră că este nevoie de şcoli pentru pregătirea asistentelor medicale în domeniul stomatologiei.
Dent Estet, care a ajuns la 20 de ani de activitate pe piaţa românească, a reuşit să depăşească anul trecut pragul de 10 milioane euro din punctul de vedere al cifrei de afaceri, o premieră pentru o reţea de clinici stomatologice din România, şi se gândeşte serios la extinderea pe alte pieţe din regiune, potrivit fondatorului companiei.
Interviul complet cu doctor Oana Taban, CEO şi fondator Dent Estet:
1. Aveţi pregătire de medic stomatolog şi sunteţi fondator şi director general al Dent Estet. Ce v-a determinat să avansaţi de la o clinică la un lanţ de clinici şi cum aţi reuşit să faceţi faţă provocărilor din domeniul management-ului?
Anul acesta se împlinesc 20 de ani de când am scris primul capitol din această poveste frumoasă ce poartă numele Dent Estet. O aniversare de 20 de ani de activitate este un lucru extraordinar pentru orice domeniu, cu precădere pentru cel al medicinei dentare, o piaţă extrem de fragmentată în România.
Sunt mândră că Dent Estet este un brand românesc de succes, care a dovedit că poţi face excelenţă şi poţi deveni un model de urmat atunci când ai la bază o strategie bine construită, pe termen lung.
Atunci când am început să studiez stomatologia, nu aveam intenţia de a crea o clinică sau un lanţ de clinici. Eram conştientă că pentru a face acest lucru este nevoie de o pregătire dedicată de management.
Însă atunci când am deschis primul cabinet am ştiut foarte clar că îmi doresc să fiu diferită şi că vreau să mă dezvolt prin investiţii în dotarea clinicilor, în noi tehnologii, în calitatea materialelor şi a serviciilor. Sunt de părere că investiţiile pot să aducă valoare clinicilor şi să facă diferenţa.
Ceea ce ne distinge faţă de alte business-uri asemănătoare este faptul că noi am pus dintotdeauna la dispoziţia pacienţilor servicii ridicate de excelenţă, acces la tratamente premium şi la cele mai noi tehnologii medicale, dar ne-am concentrat şi pe componenta educaţională, astfel încât pacientul să fie bine informat şi să facă alegeri în cunoştinţă de cauză.
Pentru că dorinţa mea de a crea un business solid a fost atât de mare, am realizat că era nevoie de implicarea mea totală. Astfel că trecerea de cealaltă parte a baricadei, de la medic la antreprenor, a venit natural, am simţit că pot face performanţă doar dacă mă dedic activităţilor manageriale.
Cred cu tărie că o educaţie constantă este vitală pentru o dezvoltare sănătoasă, de aceea m-am specializat prin cursuri manageriale, participări la congrese de management în stomatologie în Statele Unite, la cursuri în România, training-uri şi congrese internaţionale pe teme stomatologice, la care merg în fiecare an.
2. Aţi menţionat la un moment dat că aveţi în plan extinderea dincolo de hotare. Către ce zone şi în ce segment de piaţă vă gândiţi să vă încadraţi?
Sigur, mereu avem un ochi aţintit asupra evoluţiei pieţei, iar în ceea ce priveşte dezvoltarea în afara ţării, acesta este un aspect pe care îl analizăm continuu.
Analizăm pieţele din jur, legislaţia, tipologia pacienţilor, dar şi poziţionarea pe acele pieţe ale jucătorilor existenţi. O decizie în acest sens vom lua în momentul în care vom putea cuantifica plus-valoarea pe care o vom putea aduce pe acea piaţă.
Însă cel mai important este că nu urmărim o dezvoltare în volum şi atât, pentru noi este important ca fiecare pas pe care îl facem să fie unul sănătos, susţinut şi să ofere stabilitate pentru viitoarea echipă care va lucra acolo.
Ceea ce este specific business-ului nostru este că în fiecare loc în care suntem prezenţi dorim să implementăm întregul nostru model de business şi know-how, dar şi acelaşi nivel calitativ în toate clinicile noastre.
Dent Estet a demonstrat că reuşeşte, prin succesul tuturor clinicilor, sa asigure acelaşi nivel de excelenţă al serviciilor, indiferent de oraşul în care se află. Promisiunea Dent Estet rămâne aceeaşi, de a construi zâmbete la cele mai înalte standarde.
3. Care consideraţi că au fost provocările principale cu privire la consolidarea brandului Dent Estet?
Business-ul Dent Estet are la bază două idei cu care am început acest drum şi care au rămas neschimbate chiar şi acum: suntem mereu preocupaţi să ne aliniem la cele mai noi tehnologii şi inovaţii din domeniul stomatologiei şi să păstrăm o echipă puternică, unită şi satisfăcută.
Cu precădere în contextul actual, în care piaţa muncii este extrem de competitivă şi fluctuantă, cred că provocarea majoră este să deţii abilităţile necesare de a construi, de a dezvolta şi de a menţine o echipă unită şi dedicată. Afirm cu tărie că am construit acest business umăr la umăr cu fiecare membru al echipei şi nu am fi ajuns aici dacă nu i-am fi avut alături.
Sunt extrem de mândră că astăzi echipa Dent Estet numără 320 de angajaţi şi colaboratori, că jumătate din echipa medicală a clinicilor are o vechime de peste cinci ani în cadrul companiei şi că mulţi dintre medici fac parte din echipă de 10 sau chiar 15 ani. Mai mult, primii medici angajaţi încă sunt în companie.
Cu siguranţă stabilitatea membrilor echipei şi dedicarea lor în relaţia cu pacienţii sunt motorul cel mai important în evoluţia noastră şi cel mai mare succes pe care îl putem obţine.
4. Aveţi un program special de training pentru personalul medical şi investiţi constant în pregătirea lor profesională. Care este randamentul pe termen lung al acestei investiţii?
Dezvoltarea profesională a medicilor noştri urmează un plan de carieră foarte bine organizat. Investim constant şi incomparabil peste ceea ce se practică la nivelul pieţei, în programe educaţionale şi de pregătire, prin care fiecare medic din echipa noastră ia parte anual la cel puţin două cursuri sau congrese de referinţă la nivel mondial, pe teme ce ţin de specialitatea pe care o practică.
Ne preocupăm ca specializarea şi cursurile la care medicii noştri iau parte să fie personalizate pentru fiecare medic în parte, acolo unde observăm că se potrivesc cel mai mult, astfel încât fiecare medic să atingă potenţialul său optim. Pe lângă susţinerea pregătirii medicilor, ne preocupă foarte mult şi educarea pieţei de stomatologie din România.
Proiectul nostru de suflet în acest sens este Şcoala de Dental Office Managers, prin care pregătim şi certificăm manageri pentru cabinetele şi clinicile stomatologice şi oferim soluţii pentru cel mai des întâlnite probleme cu care acestea se pot confrunta.
A fost lansat acum 5 ani şi am reuşit să certificăm peste 450 de manageri dedicaţi clinicilor stomatologice, dar şi a 170 de cabinete şi clinici de medicină dentară din ţara noastră. De asemenea, în ultimii trei ani a oferit programe de pregătire în clinici de top din ţara noastră pentru peste 20 de studenţi în ani terminali.
5. Dent Estet 4 Kids şi Dent Estet 4 Teens au fost doua clinici pioniere in domeniul stomatologic. Ce alte inovaţii aveţi în plan pentru viitor?
Într-adevăr, noi am ales să facem totul la cele mai înalte standarde, deoarece ne-am dorit ca performanţa şi inovaţia să fie cuvintele cheie care caracterizează business-ul nostru.
În cei 20 de ani am inovat constant şi am reuşit să deschidem prima clinică dedicată exclusiv copiilor din România şi din Europa de Est, precum şi prima clinică din Europa dedicată exclusiv adolescenţilor, la vremea când aceste concepte erau doar pe hârtie în multe din ţările dezvoltate din Vest.
Ne asumăm în continuare misiunea de pionierat şi aducem pentru pacienţii noştri cele mai mari inovaţii în materie de medicină dentară, „tehnologii ale viitorului”, aparatură, echipamente şi tehnici avansate de tratament, astfel încât ei să poată fi trataţi la standarde internaţionale, pe teritoriul ţării.
În 2017 am deschis o clinică ultra-tehnologizată în Bucureşti, care dispune de o tehnologie medicală digitală ultra-performantă şi de cel mai înalt grad de digitalizare din România, ce se ridică la cele mai înalte standarde de oriunde din lume.
Anul acesta am deschis două clinici la Sibiu, una dedicată serviciilor pentru adulţi, iar cea de-a doua dedicată exclusiv copiilor.
Este cea mai mare investiţie a noastră din afara Bucureştiului şi ne-am concentrat toate eforturile pe a aduce la Sibiu tehnologii şi aparatură „state of the art” şi întregul know-how al Dent Estet, expertiză multidisciplinară, tratamente digitale şi acces la cele mai performante metode de tratament.
6. Povestiţi-ne despre conceptul Green Dental.
În anul 2006 am inaugurat cea de-a treia clinică dentară din Bucureşti şi am adus pe piaţă o nouă premieră în domeniu: stomatologia verde. Atunci am lansat clinica Green Dental, un concept inovator pentru piaţa din România.
De altfel, următorii ani au adus întreaga piaţă mondială de consum în direcţia eco-bio. Am plecat de la dorinţa de a le oferi pacienţilor o nouă experienţă, implicându-i în acest proces eco-friendly încă din momentul în care ne trec pragul prin oferirea tratamentelor minim invazive, folosind cea mai nouă tehnologie.
Consider că ne aflăm într-un moment cheie, în care este necesar să fim responsabili şi atenţi cu mediul înconjurător, astfel mi-am dorit să aduc schimbări benefice şi în activitatea mea profesională, respectiv în cabinetele Green Dental.
Green Dental este singura clinică de medicină dentară din România care promovează conceptul “stomatologiei verzi”, bazat pe prevenţie, tratamente minim invazive, tehnologii digitale, utilizarea materialelor reciclabile şi a produselor biodegradabile.
7. Consideraţi că un stomatolog specializat pe o anumită ramură medicală prezintă mai multă încredere unui pacient decât unul care abordează orice caz?
Cu siguranţă cred foarte tare în conceptul de multidisciplinaritate. Supraspecializările sunt foarte consistent formate, clinicile trebuie să aibă cel puţin un medic din fiecare specialitate, deoarece un medic cu greu poate acoperi mai mult de două specializări, dacă se doreşte performanţă şi cel mai înalt nivel de calitate a actului medical.
De aceea, de-a lungul timpului am investit în dezvoltarea unor echipe multidisciplinare, care colaborează permanent pentru a le oferi pacienţilor un tratament complex şi corect.
Sunt extrem de mândră că la Dent Estet am implementat, în premieră în România, supraspecializarea medicilor şi multidisciplinaritatea în aceeaşi clinică, dar şi conceptul de echipă medicală, susţinând dezvoltarea fiecărui medic în funcţie de specializarea sa.
Astfel, fiecare medic îşi continuă dezvoltarea în funcţie de specializarea sa, se formează şi se perfecţionează continuu pe o anumită ramură a stomatologiei, iar noi investim constant în aceste divizii.
Iar pacienţii apreciază facilitarea accesului la o echipă multidisciplinară, consideră că acest lucru reprezintă o eficientizare a timpului, tratamente sigure şi performante.
8. Pentru anul 2018 Dent Estet a înregistrat o cifră de afaceri de 10 milioane de euro. Care este planul de afaceri pentru anul curent?
Într-adevăr, la finalul anului 2018 am devenit prima companie de pe piaţa de stomatologie privată care a atins şi a depăşit pragul de 10 milioane de euro cifră de afaceri.
Rezultatele raportate la finalul anului 2018 reprezintă o creştere de 20% faţă de anul anterior. În anul 2019, ne vom concentra pe consolidarea activităţii în oraşele unde activează deja şi pe dezvoltarea clinicilor existente, prin extinderea portofoliului cu noi tehnologii, digitalizare şi soluţii de inteligenţă artificială.
Investiţiile din ultimii doi ani în echipamente şi tehnologii digitale depăşesc 2,5 milioane de euro.
9. După o experienţă de 20 de ani pe piaţa stomatologică din Romania, care este perspectiva dumneavoastră asupra acestui domeniu în prezent? Ce v-aţi dori să se schimbe?
Potenţialul de dezvoltare pe acest segment rămâne încă unul extrem de ridicat, deşi piaţa este extrem de fragmentată. Însă cu fiecare an, piaţa de stomatologie se maturizează tot mai mult, creşte cu cel puţin 17% de la an la an.
Stomatologia digitală cunoaşte o evoluţie din ce în ce mai accelerată, creşte numărul românilor care solicită tratamente complexe şi planuri complexe de tratament.
Ei preferă tehnologiile digitale pentru siguranţa şi confortul pe care le oferă, dar şi pentru timpul redus de recuperare post-intervenţii.
Ne bucurăm, totodată, să vedem o tendinţă de creştere în ceea ce priveşte interesul pacienţilor pentru sănătatea orală şi un număr tot mai mare de pacienţi care se prezintă la stomatolog, care se informează şi se preocupă despre acest subiect. De asemenea, tot mai mulţi pacienţi fac trecerea de la produse şi tratamente medii la cele premium.
În altă ordine de idei, deşi avem facultăţi de stomatologie bune, ne-am dori să vedem şcoli specializate de pregătire a asistentelor medicale în domeniul stomatologiei, a asistentelor de profilaxie. De cele mai multe ori pregătirea lor are loc direct în clinică.
10. Aţi iniţiat campania Rămâi medic în România. Cum priviţi fenomenul de migraţie a profesioniştilor astăzi?
Lipsa de personal este, din păcate, un subiect sensibil pentru multe ţări din Europa şi din regiune. În România, piaţa serviciilor medicale rămâne unul dintre cele mai active sectoare, în care s-au făcut cele mai multe angajări, iar cererea de candidaţi este în continuare foarte mare.
Noi suntem norocoşi din acest punct de vedere, primim cereri de angajare, din fericire avem de unde să facem recrutarea, şi ne preocupăm permanent pentru consolidarea şi formarea echipei noastre medicale. Drept dovadă, chiar şi acum avem alături medici care sunt cu noi încă de la începuturile noastre, de acum 20 de ani.
Prin Asociaţia Dental Office Managers facem demersuri constante de educaţie în domeniul medical, prin care ne propunem nu doar să contribuim la dezvoltarea pieţei de profil, dar şi să stimulăm retenţia personalului medical şi non-medical din acest domeniu.
Iar din anul 2016, am lansat şi programul de burse „Rămâi medic în România”, un proiect de reintegrare a medicilor stomatologi reîntorşi în România, dar şi de susţinere a celor care aleg să practice medicina dentară în România după finalizarea studiilor.
Misiunea programului este aceea de a face cunoscut faptul că există opţiuni profesionale şi în România, că interesul pentru servicii medicale premium creşte permanent în ţara noastră, iar un număr considerabil de clinici private se dezvoltă pentru a le oferi medicilor un mediu de lucru similar clinicilor din străinătate.
În cadrul programului sunt acordate burse pentru medicii stomatologi care doresc să se întoarcă în ţară, cursuri de specializare în cadrul Şcolii Dental Office Managers, stagii de lucru în clinici de top din România, dar şi sprijin în procesul de reintegrare. În ultimii trei ani am oferit programe de pregătire în clinici de top din ţara noastră pentru peste 20 de studenţi în ani terminali.
11. Poate fi comparată stomatologia din România cu cea din alte ţări europene? Care aspecte trebuie îmbunătăţite, în opinia dumneavoastră?
Cu siguranţă stomatologia din România se poate ridica la cele mai înalte standarde şi se poate compara cu orice altă ţară europeană şi nu numai în ceea ce priveşte calitatea şi profesionalismul actului medical.
Ţara noastră are medici foarte bine pregătiţi şi supra-specializaţi, iar acest lucru poate influenţa într-un mod pozitiv şi comportamentul pacientului. Considerăm că putem avea un aport semnificativ la creşterea nivelului serviciilor stomatologice din ţara noastră printr-o pregătire indiscutabilă a medicilor.
În ceea ce priveşte domeniul nostru de activitate, ne-am dori să vedem şcoli specializate de pregătire a asistentelor medicale în domeniul stomatologiei, deoarece de cele mai multe ori pregătirea lor are loc direct în clinică, în momentul angajării.