Ministerul Sănătăţii a postat un document pe siteul instituţiei care conţine mai multe norme privind instituirea unor măsuri sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ în perioada pandemiei COVID-19. Cum mai e puţin timp până la începerea noului an şcolar, atât părinţii, cât şi medicii sunt din ce în ce mai preocupaţi de felul în care îşi vor deschide porţile unităţile de învăţământ şi ce măsuri sunt necesare să se implementeze pentru a evita răspândirea infecţiei cu noul coronavirus în rândul elevilor şi cadrelor didactice. Dr. Mihai Craiu, medic pediatru la IOMC, a publicat un scurt îndreptar pentru părinţi, dascăli şi elevi ,,Cum putem să ne îmbolnăvim de COVID-19 într-o şcoală din România”, pe pagina de facebook Spitalul Virtual pentru Copii.
Aproape trei milioane de elevi vor reveni la şcoală pe 14 septembrie, dacă anul şcolar va începe în România conform scenariului 1 sau 2 în care participarea preşcolarilor şi elevilor la cursuri va fi fizică în unităţile de învăţământ. Pe 7 septembrie se va comunica oficial în ce fel se va desfăşura şcoala. În opinia dr. Mihai Craiu, şcoala este categoric necesară.
,,Este dovedit că lipsa şcolii afectează sănătatea în mod direct, prin creşterea sedentarismului si a greutaţii corporale, prin creşterea inatenţiei şi reducerea gradului de răbdare, prin creşterea gradului de violenţă, prin creşterea timpului de expunere zilnică la ecrane (cu tot cortegiul de efecte asupra ochilor, timpului de somn si patternului de alimentaţie). Un copil care stă peste 4 ore pe zi în faţa unui ecran are risc crescut de obezitate. Teoretic un preşcolar nu ar trebui să stea în faţa unui ecran mai mult de 1 oră pe zi.Deci ar trebui căutate strategii eficiente, plecând de la ce ştim, prin dovezi ştiintifice, nu de la părerile unor neavizaţi”, scrie medicul pe pagina de facebook.
Principalul vector de transmitere a SARS-CoV-2, picăturile de salivă
Medicul pediatru e de părere că masca facială poate oferi protecţie împotriva acestui vector. ,,Vorbirea articulată (aşa cum se presupune că va fi într-o oră normală, la şcoală) produce particule mari, cu dimensiune peste 10 microni. Imensa majoritate a acestor particule sunt reţinute de orice fel de mască, pusă la gura unui elev. Chiar şi cele artizanale sunt eficiente pentru a limita răspândirea către alţii, de la un infectat asimptomatic. Strănutul, tusea, ţipatul sau cântatul accentuează transmiterea unor particule mici, prin mecanismul de vibraţie laringiană (oscilatia corzilor vocale) şi respectiv prin modul de expulzare bruscă a fluidului bronşic (din cele mai mici căi aeriene). Dar şi aceste particule pot fi "barate" parţial de o mască, eventual de o vizieră de plastic”.
Potrivit medicului, copiii trebuie să poarte mască, iar dascălii care au comorbidităţi trebuie să poarte mască medicală şi vizieră. În acest fel, nu vor apărea noi focare COVID-19 odată cu începerea şcolilor.
De altfel, şi Ministerul Sănătăţii recomandă în ghidul său ,,purtarea obligatorie a măştii pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal precum şi pentru întregul personal al unităţii de învăţământ, atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei (în spaţiu închis), igiena riguroasă a mâinilor, realizarea curăţeniei şi dezinfecţiei în unităţile de învăţământ, separarea şi limitarea contactului între elevi din clase diferite, neparticiparea la cursuri a preşcolarilor / elevilor ce prezintă febră sau simptome caracteristice pentru infecţia cu Sars-Cov-2 sunt măsuri esenţiale de prevenţie”.
,,Dacă facem toate celelalte măsuri rezonabile de limitare a împrăştierii noului coronavirus... Adică daca vom spăla mâinile foarte des (ar fi bune chiuvete mai multe în şcoli, eventual chiuvete mobile, acolo unde nu se poate altfel), dacă le vom dezinfecta cu produse alcoolizate când atingem suprafeţe de uz comun, gen clanţe, mânere, toalete etc. Aerisim foarte des clasa, deoarece imensa majoritate a cazurilor inexplicabile de COVID19 sunt generate de inhalarea aerosolilor ce conţin noul coronavirus, aerosoli produşi în spaţii închise de cei aproximativ 40% infectaţi şi asimptomatici. Ar trebui (in funcţie de mărimea clasei si de numarul de elevi) aerisit de mai multe ori pe oră”, a scris medicul.
Nu ducem copiii bolnavi la şcoală
Preşedintele României a fost cel care a anunţat în urmă cu câteva zile că şcolile se vor deschide pentru că este inadmisibil să avem o generaţie pierdută. ,,Este foarte important ca şcoala să înceapă fizic, copiii trebuie să meargă la şcoală, să înveţe, să se întâlnească cu alţi copii de vârsta lor. Îi încurajez pe toţi să-şi trimită copiii la şcoală dacă sunt sănătoşi, iar dacă nu sunt sănătoşi, să-i ţină acasă şi să consulte medicul de familie. Nu trebuie să căutăm soluţii sofisticate birocratice, dar fiecare - părinţii, şcoala, autorităţile - trebuie să-şi asume răspunderea care îi revine”, a precizat Klaus Iohannis.
,,Şi nu ducem copiii bolnavi la şcoală!!! Pentru că noi românii avem o problemă cu respectarea autorităţilor şi a regulilor a apărut ideea declaraţiei pe proprie răspundere. Ea nu este destinată părinţilor complianţi si responsabili ci acelora care sunt "şmecheri" sau iresponsabili. Credeţi ca nu e necesară? Că sunt puţini cei potenţial vizaţi? Inseamnă ca nu aţi ieşit recent din casă, pe stradă, la magazin sau in locurile de agrement. Avem o uriaşă apetenţă pentru distracţii si nici o dorinţă serioasă de normalizare a proceselor de şcolarizare sau de muncă. Suntem într-o vacanţă perpetuă de jumătate de an. Până va veni decontul economic”, a precizat şi dr. Mihai Craiu.