Conform specialistului, o persoană din trei se confruntă cu stres la locul de muncă, care poate conduce la anxietate şi depresie sau chiar la probleme fizice, precum afecţiuni cardiovasculare, gastrointestinale sau diabet zaharat. Persoanele în roluri de middle-management sunt cele mai afectate, resimţind presiunea responsabilităţii de manager, dar fără recompensele aferente.
Articol realizat prin participarea domnului Mihai Bran, psihiatru şi co-fondator pentru platforma Atlashelp:
Care sunt problemele de sănătate mintală care ar putea apărea la locul de muncă?
Cea mai des întâlnită problemă de sănătate mintală apărută şi cauzată de locul de muncă este stresul profesional. Apoximativ o persoană din trei se confruntă cu această formă de stres, iar motivul este în general presiunea constantă pusă pe angajat de către responsabilităţile profesionale, resonsabilităţi pe care acesta le percepe ca fiind prea grele sau extrem de importante. De asemenea, stresul profesional deseori cauzează burnout, care mai departe poate duce la anxietate şi depresie, dar şi la probleme fizice, fiindcă persoana afectată tinde să aibă mai puţin grijă de ea însăşi (în ceea ce priveşte dieta, orele de somn etc.)
Cât de frecvent le-aţi constatat în mod practic? Ce categorii de persoane sunt mai predispuse acestora (în funcţie de vârstă, sex, ocupaţie)?
Numărul persoanelor afectate mental de meseria pe care o practică nu numai că este mare, dar este şi în continuă creştere. E important de notat că probabilitatea ca un angajat să se confrunte cu afecţiuni psihologice cauzate de locul de muncă nu depinde de poziţia acestuia în respectiva organizaţie. Stresul profesional, depresia sau anxietatea pot lovi pe oricine, de la un angajat începător până la directorul companiei. S-a constatat însă că persoanele în roluri de middle-management sunt cele mai afectate, acestea simţind presiunea responsabilităţii de manager, dar fără recompensele aferente.
Pe lângă aceştia, studii mai vechi au arătat că meserii precum profesor, medic sau asistent medical, poliţist sunt printre cele mai stresante meserii.
Cum pot fi acestea prevenite? Ce rol joacă medicina muncii în acest sens (ajută sau dimpotrivă)?
Normele de medicina muncii iau din ce în ce mai mult în calcul problemele mentale legate de locul de muncă, însă este încă mult loc pentru îmbunătăţiri. Până atunci, responsabilitatea de a căuta soluţii pentru prevenirea lor revine atât angajatului cât şi angajatorului.
Angajatorul trebuie să creeze un mediu de lucru cât mai placut şi eficient, unde fiecare ştie exact ce are de făcut şi primeşte aprecierea cuvenită pentru realizările sale. Angajatul, la rândul său, trebuie să îşi menţină atât mintea cât şi organismul într-o condiţie optimă, printr-o dietă echilibrată, somn suficient şi exerciţii fizice regulate. În plus, există un trend în a încuraja angajaţii să discute despre problemele lor psihice fie cu colegi, fie cu specialişti în sănătate mintală angajaţi de companie.
Care sunt complicaţiile pe care le pot cauza (pe termen scurt, respectiv lung)?
Pe termen scurt, problemele de sănătate mintală scad atât productivitatea angajatului, cât şi calitatea generală a vieţii acestuia. Pe termen lung, aceste probleme profesionale şi personale se vor adânci odată cu accentuarea depresiei sau anxietăţii, aducând după ele şi afecţiuni fizice precum afecţiuni cardiovasculare, gastrointestinale, diabet zaharat.
Ce recomandări aveţi pentru persoanele care lucrează într-un mediu stresant?
În primul rand să aibă grijă de propriul organism, asta însemnând în principal un somn adecvat şi o dietă echilibrată. Lipsa acestor două elemente diminuează mult capacitatea unui angajat de a naviga cu succes responsabilităţile profesionale, sporind şansa apariţiilor unor tulburări mentale.
Şi abordarea profesională este foarte importantă, organizarea cât mai eficientă a task-urilor şi comunicarea constantă atât cu managerul cât şi cu colegii având rolul de a reduce povara mintală a angajatului.