Ochelarii cu lentile galbene nu îmbunătăţesc vederea şoferilor pe timp de noapte

Ochelarii cu lentile galbene nu îmbunătăţesc vederea şoferilor pe timp de noapte

Ochelarii cu lentile galbene nu ajută şoferii să vadă mai bine şi, de fapt, pot înrăutăţi vederea pe timp de noapte, sugerează un nou studiu.

Cercetătorii au descoperit că lentilele galbene purtate de voluntari care operează pe un simulator de conducere nu erau mai buni la depistarea unui pieton atunci când se confruntau cu farurile din sens opus decât cei care purtau lentile clare, potrivit studiului publicat în JAMA Ophtalmology, 1 august. Mai mult se pare că lentilele colorate ar putea chiar să înrăutăţească situaţia.

Cumpărătorii acestor produse "au ideea că cumva aceşti ochelari magici pot îmbunătăţi condusul nocturn. Purtând ochelari coloraţi fie că sunt galbeni, roşii sau albaştri, se reduce o parte de lumină. Ceea ce înseamnă că este acelaşi lucru cu purtarea ochelarilor de soare în timp ce conduci noaptea. Nu irosiţi banii pe aceste tipuri de ochelari pentru condusul nocturn”, a declarat autorul principal al studiului, Alex Hwang, oftalmolog la Harvard Medical School, citat de Reuters.

În ciuda faptului că nu există dovezi că ar fi eficienţi pentru condusul nocturn, ochelarii cu lentile galbene sunt vânduţi pe scară largă, a mai remarcat Hwang.

Un anunţ pentru o marcă de ochelari cu lentile galbene vânduţi pe site-ul Amazon susţine că "ochelarii ajută la reducerea farurilor ce vin sens opus şi a încordării ochilor, lentilele galbene ajută la îmbunătăţirea vederii nocturne, la îmbunătăţirea clarităţii culorii şi a definirii optice, permiţând să vedeţi mai bine atunci când conduceţi la noaptea sau în zile noroase şi ploioase, ceea ce face ca noaptea să fie mai sigură şi mai uşoară "

Pentru a stabili dacă ochelarii cu lentile galbene ar putea îmbunătăţi efectiv vederea nocturnă a şoferilor, cercetătorii au pus la punct un experiment folosind un simulator de conducere special conceput, care a inclus opţiunea de lumini din sens opus.

Cercetătorii au recrutat 22 de voluntari careau purtat fie una dintre cele trei mărci de ochelari cu lentilă galbenă, fie ochelari simpli şi au finalizat un număr de opt scenarii de condus pe timp de noapte, fiecare durând aproximativ 10 minute. Dintre cei 22, 18 au fost tineri, cu o vârstă medie între 27 şi 28 de ani, în timp ce ceilalţi patru, toţi bărbaţi, au avut o vârstă medie de 70 de ani.

În timpul experimentului, voluntarilor li s-a spus să apese claxonul imediat ce au văzut un pieton. Pietonii erau îmbrăcaţi fie într-o cămaşă bleumarin închis, fie într-o cămaşă portocalie. În unele scenarii, voluntarii au fost supuşi unor faruri strălucitoare, iar în altele "conduceau” pe întuneric.

În timp ce strălucirea din faruri părea să încetinească viteza cu care grupul mai tânăr a identificat pietonul, purtarea lentilelor galbene nu a îmbunătăţit lucrurile. De fapt, lentilele galbene păreau să încetinească timpul de răspuns, dar această constatare nu a fost semnificativă statistic.
Descoperirile au fost similare în rândul voluntarilor mai în vârstă, dar timpul lor general de răspuns a fost mai lent decât cel al voluntarilor mai tineri atât cu lentile galbene, cât şi fără.

O constatare secundară importantă a studiului este aceea că persoanele în vârstă sunt mai sensibile la strălucirea farurilor, în comparaţie cu tinerii, din cauza schimbărilor care apar odată cu îmbătrânirea, au mai precizat autorii cercetării.

viewscnt