Prezenţa restaurantelor de tip fast-food în apropierea domiciliului şi pe drumul de la locul de muncă este asociată cu o creştere a indicelui de masă corporală (IMC), arată un studiu efectuat de cercetătorii de la Arizona State University din SUA asupra angajaţilor care fac naveta.
Cercetările anterioare au relevat legăturile dintre magazinele alimentare disponibile în cartierele rezidenţiale şi rezultatele de sănătate ale rezidenţilor, inclusiv IMC. Cu toate acestea, puţine studii anterioare au inclus şi magazine alimentare în apropierea locurilor de muncă dar niciunul nu a examinat opţiunile alimentare de-a lungul rutelor de naveta. Noul studiu coordonat de dr. Adriana Dornelles abordează relaţia dintre aceste trei medii alimentare şi IMC.
Pentru realizarea studiului cercetătorii au analizat datele de la 710 angajaţi ai şcolii elementare din New Orleans, Louisiana. Pe baza bazelor de date existente, ea a determinat numărul de supermarketuri, magazine alimentare, restaurante cu servicii complete şi restaurante fast-food, la 1 km de adresele rezidenţiale şi de la locul de muncă ale angajaţilor. De asemenea, ea a stabilit numărul şi tipul de magazine alimentare la 1 km de traseul de naveta pe distanţa cea mai scurtă dintre reşedinţa fiecărui angajat şi locul de muncă.
După ajustarea factorilor socio-demografici, analizele statistice au arătat că un număr mai mare de restaurante fast-food în apropierea rutei de naveta a fost asociat cu indice de masă corporală mai ridicat.
IMC mai mare a fost asociat, de asemenea, cu un număr mai mare de supermarketuri, magazine alimentare şi restaurante fast-food în apropiere de reşedinţe, în timp ce un număr mai mare de restaurante cu servicii complete în apropiere de reşedinţe este legat de un indice de masă corporală mai scăzut.
Analiza nu a găsit legături între IMC şi magazinele alimentare disponibile în apropierea locurilor de muncă.
Aceste constatări evidenţiază necesitatea luării în considerare a mai multor factori de mediu atunci când medicii examinează factorii care contribuie la creşterea indicelui de masă corporală. Cercetările viitoare ar putea explora rutele exacte ale navetei dar şi obiceiurile de cumpărare a alimentelor de-a lungul acestor rute se mai arată în concluziile studiului.
"Cea mai importantă constatare a studiului a fost stabilirea unei relaţii semnificative între indicele de masă corporală şi medii alimentare multiple. În viaţa noastră de zi cu zi, suntem expuşi la mai multe opţiuni alimentare sănătoase şi nesănătoase, ceea ce are un impact asupra IMC. Disponibilitatea şi varietatea de restaurante fast-food de-a lungul drumului spre muncă creează oportunităţi nesfârşite pentru o masă rapidă, ieftină şi nesănătoasă, ceea ce rezultă, în medie, într-un indice mai mare de masă corporală", a precizat Adriana Dornelles citată de sciencedaily.com.