Înfiinţarea Registrului Naţional de Cancer este o măsură prevăzută în Planul Naţional de Combatere a Cancerului, care reprezintă un sistem informatic de înregistrare nominală a cazurilor noi de cancer diagnosticate, pe baze populaţionale. Chiar dacă implementarea Planului este în întârziere, ministrul Sănătăţii a dat asigurări în primăvară că implementarea Registrului Naţional de Cancer poate demara în acest an. Joi, Guvernul a făcut un pas important în acest sens, prin aprobarea unui act normativ pentru înfiinţarea Registrului.
Este vorba de o hotărâre de guvern, propusă de Ministerul Sănătăţii, care prevede înfiinţarea Registrului Naţional de Cancer şi reglementează modalitatea de realizare a activităţilor pentru constituirea bazelor de date rezultate din colectarea, înregistrarea şi stocarea datelor bolnavilor diagnosticaţi cu cancer.
“Se înfiinţează Registrul Naţional de Cancer, denumit în continuare RNC, ce reprezintă sistemul informational şi informatic de înregistrare nominală a cazurilor noi, de cancer, pentru colectarea din surse multiple, stocarea şi managementul datelor bolnavilor diagnosticaţi cu cancer, pe baze populaţionale”, se arată în actul normativ aprobat joi de Executiv.
“Scopurile constituirii şi funcţionării RNC sunt colectarea şi clasificarea informaţiilor privind toate tipurile de cancer, pentru monitorizarea incidenţei cancerului la nivel national, evaluarea şi controlul impactului bolii şi fundamentarea politicilor de sănătate publică”, mai prevede documentul.
RNC va fi administrat Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), prin Centrul Naţional de Supraveghere al Bolilor Netransmisibile (CNSBN) şi prin Centrul Naţional de Statistică în Sănătate Publică (CNSSP).
Potrivit actului normativ, furnizorii de servicii medicale de diagnostic şi tratament vor fi obligaţi să raporteze datele bolnavilor diagnosticaţi cu cancer, iar direcţiile de sănătate publică (DSP) judeţene trebuie să raporteze decesele survenite la pacienţi cu cancer.
De asemenea, unităţile medicale şi instituţiile publice trebuie să desemneze un responsabil pentru raportarea datelor în Registrul Naţional de Cancer.
După aprobarea hotărârii de guvern, următorul pas este aprobarea unui ordin al ministrului Sănătăţii, în termen de 30 de zile, care va include metodologiile de raportare, circuitul informaţional, precum şi modul de constituire, organizare şi funcţionarea a RNC.
Pentru ca registrul să devină operaţional, Ministerul Sănătăţii şi INSP urmează să dezvolte şi operaţionalizeze aplicaţia informatică de înregistrare nominală a datelor bolnavilor diagnosticaţi cu cancer.
Fondurile necesare dezvoltării şi gestionării aplicaţiei informatice de înregistrare a datelor pacienţilor cu cancer vor fi asigurate din bugetul Ministerului Sănătăţii, din sume provenite din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
Actul normativ prevede şi sancţiuni pentru necompletarea, de către furnizorii de servicii medicale de diagnostic şi tratament, publici sau privată, a fişei unice de raportare a cazului de cancer “în termen de 30 de zile de la încheierea oricăruia dintre episoadele raportabile”.
Contravenţiile prevăzute sunt avertisment scris (la prima constatare şi la următoarele constatări, dacă fapta a fost săvârşită după mai mult de un an de la data precedentei constatări), amendă de la 500 lei la 1.000 lei (la a doua constatare, dacă fapta este săvârşită la mai puţin de un an de la avertisment) şi amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei (la a treia şi următoarele constatări, dacă fapta este săvârşită la mai puţin de un an de la prima amendă).