În cadrul Ministerului Sănătăţii funcţionează Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă (COSU), o structură cu activitate permanentă care are atribuţii de monitorizare, evaluare, înştiinţare, prealarmare, alertare şi coordonare tehnică operaţională a intervenţiilor in situaţii de urgenţă. Centrul funcţiona până acum pe baza unor reglementări din 2005, care nu mai corespundeau realităţilor actuale, astfel că Ministerul Sănătăţii a actualizat reglementările pentru funcţionarea structurii din subordine.
Noile reglementări sunt incluse într-un ordin al ministrului Sănătăţii (nr. 2.910/2023), publicat miercuri în Monitorul Oficial, care a înlocuit ordinul nr. 632/2005 (privind înfiinţarea Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă al Ministerului Sănătăţii).
Principala modificare este legată de programul de funcţionare al Centrului. Potrivit ordinului nr. 632/2005, COSU funcţiona în cadrul programului normal al Ministerului Sănătăţii, în afara situaţiilor de urgenţă.
Potrivit noului ordin, “Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă al Ministerului Sănătăţii este structură tehnico-operativă care îşi desfăşoară activitatea permanent 24h/24h, 7 zile din 7 zile”.
Noua reglementare reflectă situaţia existentă, în condiţiile în care personalul COSU îşi desfăşoară activitatea permanent din anul 2020, în baza ordinului ministrului Sănătăţii nr. 1.115/2020 (privind Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare), precizau iniţiatorii noului act normativ, în referatul de aprobare.