Schimbări în mecanismul de feedback al pacientului în spitalele publice. Efectul noilor reglementări

Schimbări în mecanismul de feedback al pacientului în spitalele publice. Efectul noilor reglementări

În 2016, Ministerul Sănătăţii a introdus un mecanism de feedback al pacientului în spitalele publice, care permite pacienţilor să semnaleze că li s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensaţii de către medici sau asistente. Mecanismul are ca principiu de bază asigurarea anonimatului pacienţilor care îşi exprimă opinia în legătură cu sistemul public de sănătate şi se bazează pe faptul că prelucrarea datelor nu depinde de unităţile sanitare. Totuşi, acest mecanism a devenit mai puţin eficient în ultima perioadă ca urmare a apariţiei unor noi reglementări, astfel că Ministerul Sănătăţii a decis să introducă modificări care să îl menţină activ.

Astfel, un nou act normativ prevede că Ministerul Sănătăţii va informa automat “autorităţile abilitate” dacă este sesizat de către un pacient cu privire la faptul că i s-au cerut bani sau alte tipuri de recompensaţii de către personalul medical dintr-un spital public.

Măsura este cuprinsă într-un ordin al ministrului Sănătăţii (nr. 3.722/2023), publicat vineri în Monitorul Oficial, care modifică şi completează ordinul ministrului Sănătăţii nr. 1.501/2016 (privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice). Proiectul de act normativ a fost prezentat în luna septembrie de 360medical.ro.

“Analizând funcţionarea mecanismului de feedback al pacientului, am constatat faptul că anumite obligaţii nu pot fi puse în practică de Ministerului Sănătăţii, deoarece unele prevederi legale la care se face trimitere în cuprinsul ordinului sunt abrogate, cum este Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, structurile responsabile nu au atribuţii privind efectuarea de cercetări pentru a clarifica o speţă semnalată, prevederile în cauză find golite de conţinut, iar o parte dintre pacienţi nu răspund la toate întrebările din Anexa nr. 1”, precizau autorii actului normativ, în referatul de aprobare.

“Pentru ca obligaţiile Ministerului Sănătăţii prevăzute în Ordinul nr. 1.501/2016 privind mecanismul de feedback al pacientului să poată fi aplicate corespunzător propunem modificarea acestuia”, menţiona documentul.

Potrivit noului ordin, în cazul în care un pacient externat dintr-un spital public – sau un aparţinător al acestuia – răspunde “DA” la întrebarea nr. 8 din Anexa nr. 1 şi formulează o sesizare Ministerului Sănătăţii, serviciul de integritate şi politici publice din cadrul instituţiei trebuie să o transmită către “autorităţile abilitate”.

Întrebarea 8 din Anexa nr. 1 este următoarea: “Dacă vi s-au solicitat bani sau alte tipuri de recompensaţii de către personalul medical, doriţi să sesizaţi acest fapt?”

O altă modificare este eliminarea referirii la legea abrogată (Legea nr. 677/2001) şi înlocuirea cu reglementările actuale relevante – Regulamentul nr. 679/2016 (privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date) şi legislaţia de punere în aplicare a acestuia.

viewscnt