Peste 300 de spitale private aflate în contract cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru servicii de spitalizare, arată datele oficiale. De altfel, serviciile private de sănătate au crescut rapid în ultimele decenii, ajungând o prezenţă importantă în sistemul medical românesc. Ministerul Sănătăţii a aprobat o metodologie de autorizare a înfiinţării spitalelor private, care prevede atât condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească unităţile medicale pentru a putea funcţional legal, cât şi termene clare în care autorizaţia se acordă în cazul în care dosarul este complet.
Metodologia a fost aprobată printr-un ordin al ministrului Sănătăţii (nr. 3.473/2023), publicat marţi în Monitorul Oficial.
Potrivit actului normativ, pentru autorizarea înfiinţării unui spital privat, solicitantul trebuie să transmită Ministerului Sănătăţii un dosar cu opt documente: solicitarea reprezentantului legal ( cu număr de înregistrare, elementele de identificare şi date de contact), actul de înfiinţare sau de constituire a entităţii juridice (firmă, asociaţie etc), actele care dovedesc proprietatea sau dreptul de folosinţă asupra spaţiului în care funcţionează spitalul privat, certificatul de urbanism, hotărârea organelor de conducere a entităţii juridice prin care solicită înfiinţarea spitalului, notificarea de asistenţă de specialitate de sănătate publică a conformităţii şi referatul de evaluare aferent (documente emise de DSP-uri) şi studiul de impact asupra stării de sănătate a populaţiei şi/sau asupra mediului (dacă a fost solicitat de către DSP).
După depunerea dosarului, structura de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii urmează să verifice documentele primite.
Dacă documentaţia este completă, "în termen de 60 de zile lucrătoare de la primirea acesteia la nivelul structurii de specialitate cu atribuţii în domeniu din cadrul Ministerului Sănătăţii, se emite avizul pentru înfiinţarea spitalului privat, pentru structura organizatorică a spitalului, pentru modificarea acesteia, după caz, în vederea comunicării", prevede actul normativ.
În situaţia în care documentaţia este incompletă sau are neclarităţi, angajaţii Ministerului Sănătăţii trebuie să solicite completări sau clarificări în termen de 30 de zile de la data înregistrării solicitării.
"În cazul netransmiterii unui răspuns în termen de 30 de zile lucrătoare, documentaţia depusă se consideră neconformă şi propunerea pentru avizarea înfiinţării spitalului privat, avizarea structurii organizatorice, precum şi avizarea modificării acesteia, după caz, se respinge şi se comunică solicitantului un înscris în acest sens, cu precizarea neconformităţilor constatate", arată ordinul.
Dacă angajaţii Ministerului Sănătăţii ajung la concluzia că dosarul depus nu respectă prevederile legale, solicitarea se respinge şi se comunică solicitantului în scris în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării.
După ce se obţine avizul de înfiinţare, reprezentanţii spitalului privat trebuie să solicite Ministerului Sănătăţii şi avizarea structurii organizatorice a unităţii medicale.