Consiliul Concurenţei solicită modificarea legislaţiei privind comercializarea şi promovarea medicamentelor OTC şi suplimentelor alimentare

Consiliul Concurenţei solicită modificarea legislaţiei privind comercializarea şi promovarea medicamentelor OTC şi suplimentelor alimentare

Consiliul Concurenţei consideră că este necesară schimbarea legislaţiei privind comercializarea şi promovarea medicamentelor eliberate fără prescripţie medicală (OTC) şi suplimentelor alimentare. Potrivit instituţiei, este nevoie de reglementări care să elimine confuziile în ceea ce priveşte utilizarea OTC-urilor şi suplimentelor. 

Vânzările de medicamente OTC şi suplimente alimentare au crescut semnificativ în ultimii ani în România, însă autoritatea antimonopol consideră că în rândul consumatorilor există o confuzie între cele două categorii de produse.

De asemenea, cumpărătorii de suplimente alimentare pot fi influenţaţi şi de comentariile publicate de alţi consumatori pe site-urile de comercializare, care pot fi incorecte şi pot induce în eroare, semnalează Consiliul Concurenţei, care propune moderarea acestora.

Instituţia recomandă comercianţilor online să asigure conformarea conţinutului publicat cu cerinţele legale şi afişarea comentariilor numai după evaluarea de către un moderator. În cazul în care comerciantul nu poate supraveghea şi controla conţinutul de pe propriul site, CC recomandă să nu fie publicate mărturii personale.

Consiliul Concurenţei consideră că aceste recomandări trebuie aplicate şi în cazul platformelor sociale. În acest caz, supravegherea şi controlul conţinutului este responsabilitatea proprietarului paginii de brand, iar moderarea se poate realiza prin dezactivarea funcţiilor specifice, precum ştergerea sau dezactivarea comentariilor sau dezactivarea butonului pentru distribuirea conţinutului.

Autoritatea antimonopol consideră că este necesară şi definirea unor elemente de diferenţiere vizuală, precum simboluri sau pictograme, specifice suplimentelor alimentare, pentru a ajuta cumpărătorii să identifice mai uşor produsele.

O astfel de măsură poate ajuta publicul larg să identifice cu mai multă uşurinţă tipul produsului şi facilitează procesul de alegere a consumatorului, potrivit instituţiei.

O altă variantă de diferenţiere vizuală se referă la lizibilitatea menţiunii că produsul comercializat este un supliment alimentar. Astfel, Consiliul Concurenţei propune elaborarea unor prevederi privind identificarea şi citirea cu uşurinţă a acestei menţiuni prin care să se definească în mod clar locul în care ar trebui să figureze (de exemplu, sub denumirea comercială a produsului).

În România, medicamentele fără prescripţie medicală se comercializează cu amănuntul prin farmacii fizic sau online.

Legislaţia actuală de comercializare a OTC-urilor este ambiguă şi nu menţionează clar dacă vânzarea online se poate face online prin site-ul propriu al farmaciei sau prin intermediul platformelor de intermediere.

În acest context, Consiliul Concurenţei consideră că legislaţia în domeniul comerţului electronic cu medicamente OTC poate fi îmbunătăţită prin introducerea unor clarificări privind comercializarea atât prin intermediul propriului site, cât şi prin intermediul platformelor de intermediere de tip marketplace sau on demand delivery.

Aceste clarificări ar permite farmaciei online să cunoască cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească în cazul comercializării online a medicamentelor atât prin propria pagina de internet, cât şi prin intermediul platformelor.

De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă, modificarea legislaţiei în vigoare astfel încât să existe posibilitatea de a externaliza transportul OTC-urilor în baza unor contracte cu furnizorii de servicii de intermediere online în măsura în care aceştia efectuează direct, prin intermediul logisticii proprii, transportul acestora.

Şi legislaţia în domeniul suplimentelor alimentare este ambiguă şi incompletă, ceea ce generează probleme în ceea ce priveşte comercializarea şi publicitatea suplimentelor alimentare şi conduce la o interpretare neunitară a cadrului normativ.

Legislaţia prevede că suplimentele alimentare ce au în compoziţie vitamine, minerale (singulare sau combinate) sau şi alte substanţe cu efect nutriţional sau fiziologic se comercializează în baza certificatului de notificare emis de Ministerul Sănătăţii.

Aceste prevederi, însă, nu se aplică suplimentelor alimentare pe bază de plante medicinale sau aromatice. Acestea se comercializează în baza avizului emis de Institutul de Bioresurse Alimentare.

Autoritatea de concurenţă sprijină propunerea Institutului de Bioresurse Alimentare privind implementarea unui program de monitorizare a efectelor aferente suplimentelor alimentare. Această măsură poate contribui la creşterea gradului de protecţie a sănătăţii publice.

De asemenea, se recomandă crearea unei platforme unice dedicată suplimentelor alimentare pentru ca un consumator să poată identifica şi verifica cu mai multă uşurinţă şi rapiditate informaţiile privind comercializarea legală a unui anumit supliment alimentar pe piaţa din România.

Consiliul Concurenţei recomandă autorităţilor cu competenţe în domeniul suplimentelor alimentare îmbunătăţirea cadrului legislativ privind modul de avizare a materialelor publicitare şi totodată, recomandă Ministerului Sănătăţii efectuarea unei analize privind durata şi frecvenţa optimă difuzării materialelor publicitare pentru medicamentele OTC şi suplimentele alimentare fără a fi afectat nivelul sănătăţii publice.

Autoritatea de concurenţă mai recomandă modificarea legislaţiei prin introducerea unor prevederi privind posibilitatea (nu obligativitatea) de a expune medicamentele OTC în zona din afara tejghelei farmaciilor, respectiv în rafturile şi vitrinele dedicate expunerii produselor.

viewscnt