Dr. Ioana Mihaela Dinu, medic specialist în oncologie medicală la Institutul Clinic Fundeni Bucureşti a fost unul dintre invitatii dezbaterii CancerSurvivor360, care a avut loc la Palatul Parlamentului, cu ocazia Zilei Supravieţuitorilor de Cancer. Medicul a vorbit despre importanţa programelor de suport pentru pacienţi şi despre creştere aderenţei la tratament în cazul pacienţilor oncologici, cu rezultate evidente asupra indicatorilor de evoluţie si calitate a vieţii.
,,Programele de suport pentru pacienţi pot duce la creşterea aderenţei la tratament, care duc la multiple beneficii atât pentru pacienţi cât şi pentru societate, duc la îmbunătăţirea stării de sănătate a pacienţilor şi a prognosticului bolii, duc la creşterea ratei de succes terapeutic şi, de asemenea, duc la creşterea eficienţei management-ului afecţiunilor cu impact economic direct. Programele suport pacienţi sunt soluţii pentru creşterea aderenţei la tratament prin depăşirea barierelor identificate, prin implicarea tuturor factorilor de decizie relevanţi, plus combinarea intervenţiilor personalizate”, a spus dr. Ioana Dinu, care a arătat că aceste programe au adus un plus de aderenţă de 10-25%.
,,Dacă aderenţa la tratamentele cronice în viaţa reală este de 35-65%, cu ajutorul programelor de suport pacienţi aderenţa a crescut la 70-90%, aderenţa ideală fiind de 100%”, a precizat medicul oncolog.
Scopul programelor suport pacienţi este de a furniza soluţii dincolo de medicaţia în sine, prin îmbunătăţirea aderenţei la tratament, îmbunătăţirea rezultatelor clinice, a experienţei pacienţilor şi creşterea calităţii vieţii.
,,Un număr tot mai mare de programe de suport pentru pacienţi joacă astăzi un rol important în serviciile de asistenţă medicală a pacienţilor. Tot mai multe studii observaţionale sunt în desfăşurare pentru a fi evaluate din punct de vedere al impactului asupra stării de sănătate”, a afirmat dr. Ioana Dinu.
Referindu-se la studii relevante desfăşurate în Europa privind programele de suport dedicate pacienţilor, medicul a enumerat mai multe afecţiuni incluse în astfel de programe precum: scleroza multiplă, psoriazisul, poliartrita reumatoidă, osteoporoza, diabetul zaharat de tip II, cancerul colorectal şi cancerul de sân.
,,87,5% dintre programele suport analizate au reprezentat programe educaţionale legate de afecţiune şi tratament, combinate cu de exemplu, monitorizarea pacienţilor via telefon, vizite faţăa în faţăa, transmiterea de informatii educationale prin email, iar două studii au avut ca obiective asigurarea medicaţiei la domiciliu şi/sau a dispozitivelor medicale necesare administrării. În 75% dintre programe, obiectivul a fost atins, ele au condus la creşterea aderenţei şi la persistenţa administrării tratamentului în condiţtii de siguranţăa, au dus la creşterea calităţii vieţii, la îmbunătăţirea rezultatelor clinice şi la reducerea costurilor asociate cu utilizarea resurselor sistemului de sănătate”, a mai subliniat dr. Ioana Mihaela Dinu, medic specialist în oncologie medicală la Institutul Clinic Fundeni Bucureşti.
Vestea bună este că aderenţa la tratament a crescut cu 98,7% pentru pacienţii diagnosticaţi cu cancer colorectal şi la fel pentru persoanele cu cancer de sân.
,,Programele de suport pacienţi pot avea un rol importat în creşterea aderenţei şi complianţei la tratament, inclusiv în afecţiunile oncologice, îmbunătăţirea clinică a stării de sănătate, creşterea nivelului de satisfacţie a pacienţilor legat de evoluţia afecţiunii, în special în afecţiunile cronice.
Astfel de companii implicate în dezvoltarea de programe suport pentru pacienţi există şi in România şi aş da exemplu compania Totem Communication, o companie românească, care derulează astfel de programe de creştere a aderenţei la tratament, iar în momentul de faţă există programe de suport pacienţi inclusiv pentru pacienţii oncologici, în special pentru cei cu localizarea cancerului la nivelul sânului, ovarului, prostatei şi a cancerului pulmonar. Programele de suport sunt foarte importante pentru pacienţi, iar bolnavii sunt foarte mulţumiţi că cineva, la un moment dat, o dată pe lună, este interesat de boala lor, are disponibilitatea explicării pe intelesul pacientului informaţii legate de boala şi de tratamentul lor”, a mărturisit dr. Dinu, în cadrul dezbaterii Cancer Survivor360.
Cea de-a treia ediţie a dezbaterii Cancer Survivor360 face parte din seria de manifestări 360APT (Acces, Politici, Terapii) şi a avut parteneri ADEM, ARPIM, Bristol Myers Squibb, Beneva, Mediakompass, Neurokinetic, Sanador, parteneri media: profit, Profit News asociat Bloomberg, Prima News, Medika TV şi partener ştiinţific UMFCD.
Vezi şi VIDEO Cancer Survivor, eveniment sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României-Partea întâi